AUTOSTRADA A1
Nowy odcinek A1 ma długość około 40 km i jest kontynuacją budowy strategicznej „autostrady bursztynowej”, która docelowo połączyć ma południe Polski, a także Europy, z polskim wybrzeżem przez Katowice, Łódź i Toruń. Dla naszego miasta spełniał on też będzie rolę wschodniej obwodnicy, wyprowadzając z centrum Łodzi ruch tranzytowy. Tym bardziej na nową trasę od lat z niecierpliwością czekają łodzianie.
AUTOSTRADA A1 BRAMKI. AUTOSTRADA A1 ZJAZDY
Drogowcy szacują, że po uruchomieniu odcinka A1 Stryków-Tuszyn ruch na newralgicznych, z punktu widzenia tranzytu, ulicach miasta może zmniejszyć się nawet o 30 proc. A „odpadną” głównie te najbardziej uciążliwe pojazdy: tiry.
Strykowska bez tirów?
- Dotąd najgorsza sytuacja była w ciągu Strykowska - al. Palki - Kopcińskiego - Śmigłego-Rydza - mówi Piotr Grabowski z łódzkiego Zarządu Dróg i Transportu. - W godzinach porannego szczytu zapchane były tam wszystkie 3 pasy, łącznie z buspasem. A w korku stoi tir za tirem. Trochę szybciej, ale też niełatwo, można było przejechać ul. Zgierską, al. Włókniarzy i al. Jana Pawła II. Teraz ten ruch, północ-południe, w dużym stopniu przejmie autostrada. Najprawdopodobniej też kierowcy jeżdżący od strony Brzezin w kierunku zachodnim, nie będą już przedzierać się ul. Wojska Polskiego, Limanowskiego i Aleksandrowską. Raczej wjadą na węźle Brzeziny na A1, żeby w Strykowie znaleźć się na A2 i tak jechać na zachód.
Dzięki nowej trasie oszczędność czasu przejazdu przez aglomerację łódzką wynieść ma od 1,5 do 2,5 godziny.
AUTOSTRADA A1
- Beton na 40 lat
Odcinek A1 Stryków-Tuszyn został zbudowany kosztem ponad 1 mld i 27 mln zł. To autostrada o bardzo trwałej nawierzchni betonowej, na polskich drogach stosowanej nieczęsto.
AUTOSTRADA A1 ŁÓDŹ. AUTOSTRADA A1 BRAMKI. AUTOSTRADA A1 ZJAZDY
- Może ona bez gruntownego remontu spełniać swe zadanie nawet przez 40 lat - mówi Roman Tomczyk z Budimeksu, który zbudował południowy fragment trasy, w rejonie Rzgowa i Tuszyna. - A nawierzchnia bitumiczna, potocznie zwana asfaltem, zastosowana na wiaduktach i łącznicach, to SMA, czyli mieszanka odporna na koleinowanie i działanie czynników atmosferycznych.
Samego betonu, tylko do wykonania nawierzchni, zużyto na otwieranej dziś trasie ponad pół miliona ton!
Przez pierwszy okres funkcjonowania nowego odcinka A1 przejazd nim będzie bezpłatny. To dlatego, że nie ma jeszcze stacji benzynowych przewidzianych na terenie MOP-ów w rejonie Skoszew i Wiśniowej Góry. Umowa z Orlenem jest już podpisana i budowa ruszy w najbliższych tygodniach. Zgodnie z kontraktem potrwa półtora roku.
AUTOSTRADA A1 CZYLI wschodnia OBWODNICA ŁODZI
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?