Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Co jeździ w Łodzi po szynach? Przegląd tramwajów łódzkiego MPK [ZDJĘCIA]

(mr)
Najstarsze wagony rodzimej produkcji kursujące po Łodzi pochodzą z końca lat 70.
Najstarsze wagony rodzimej produkcji kursujące po Łodzi pochodzą z końca lat 70. Maciej Stanik
Tramwaje, którymi łodzianie podróżują, są zaliczane do najstarszych w kraju. Mają średnio ok. 20 lat. Zaledwie 5 procent taboru jest niskopodłogowa.

Warszawiacy na przykład jeżdżą wagonami mającymi średnio nieco powyżej 16 lat, a najstarsze dwa wagony pochodzą z 1975 roku. Tabor w Poznaniu też nie należy do nowoczesnych, jego wiek wynosi średnio prawie 22 lata, ale co trzeci tramwaj ma niską podłogę.

Łódzkie MPK wypuszcza na trasy 498 wagonów. Najstarsze, sprowadzone z Niemiec, zostały tam wyprodukowane w latach 60. ubiegłego wieku, ale są i z lat 80. Wycofuje się je z użytku, bo Niemcy wymieniają cały swój tabor na niskopodłogowy.

– Dbano o nie, są więc w bardzo dobrym stanie technicznym, nawet lepszym niż nasze pochodzące z lat 80. Jeśli też będzie się o nie dbać, to posłużą jeszcze 10 lat – mówi Jakub Tarka, prezes Klubu Miłośników Starych Tramwajów w Łodzi.
Najstarsze tramwaje krajowego producenta, popularne Konstale 805Na, pochodzą z końca lat 70. Ale nawet one były remontowane w latach 90.

Nowoczesny tabor to rzecz kosztowna. Miast na ogół na niego nie stać. Okazją do zakupu może być budowa nowych tras i ubieganie się o dofinansowanie z Unii Europejskiej. W Łodzi dzięki budowie ŁTR-u kupiono niskopodłogowe Pesy, a w związku z powstającą trasą W-Z MPK stara się o dotację na zakup 22 nowoczesnych tramwajów.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany