To moja droga do pracy, więc widzę, co się wyrabia na dwupasmówce – mówi pan Janek, właściciel volkswagena. – 100 km/h to można powiedzieć prędkość przelotowa dla ciężarówek. Na dodatek zdarza się, że kierowcy przejeżdżają skrzyżowania przy czerwonym świetle. Nie zważają na samochody włączające się do ruchu. Jeszcze nie widziałem w tym rejonie radiowozu.
Pędzące tiry na Trasie Górna [FILM]
Na początku września, zaraz po oficjalnym otwarciu południowej obwodnicy Łodzi, omal nie doszło do tragedii. U zbiegu trasy Górna z ul. Pryncypalną ciężarówka, która pędziła przez skrzyżowanie na czerwonym świetle, prawie zmiotła jadącego prawidłowo motocyklistę. Kierowca tira nawet nie zareagował.
Motocyklista, widząc zagrożenie, przewrócił się na jezdnię, co niewątpliwie uchroniło go przed śmiercią. Zdarzenie zostało zarejestrowane przez innego kierowcę i opublikowane w internecie.
Przejechaliśmy w tygodniu trasę Górna kilka razy. Tiry pędzą w obu kierunkach ruchu. Mkną z prędkościami od 90 km/h do 105 km/h. Wyprzedzają inne pojazdy, przejeżdżają skrzyżowania na świetle żółtym, a nawet czerwonym. Niestety, ani razu nie dostrzegliśmy na trasie policyjnego radiowozu.
– Prędkość na tej drodze z powodzeniem mogłaby być podniesiona do 90 km/h – uważa Marcin Bartosik, kierowca tira z Poznania. – Nawierzchnia jest nowa, równa, dobra widoczność, więc chyba nic nie stoi na przeszkodzie.
O dopuszczalnej prędkości na danym odcinku dróg decydują specjaliści inżynierii ruchu.
– Trasa Górna to droga krajowa, która ma po dwa pasy ruchu w obu kierunkach, ruch pieszych i rowerzystów jest odseparowany od jezdni, dlatego prędkość dopuszczalna, mimo że jesteśmy w terenie zabudowanym, podniesiona jest do 70 km/h – mówi Wojciech Kubik z biura prasowego Zarządu Dróg i Transportu w Łodzi. – Co ważne, samochody, które jadą z taką właśnie prędkością, korzystają z tzw. zielonej fali. 70 km/h to bezpieczna prędkość przy tego rodzaju drodze.
Kierowcy tirów nie ukrywają, że bardzo często ścigają się z czasem, że muszą nadrabiać godziny stracone w korkach, by zmieścić się w grafiku i dowieźć towar do celu.
Codziennie przez Łódź przetaczają się niezliczone konwoje samochodów ciężarowych. Korki powodują, że w wielu miejscach auta te jadą bardzo powoli. Ale gdy tylko kierowcy znajdą się na drodze, gdzie jest więcej przestrzeni, natychmiast nadrabiają stracony czas, dociskając pedał przyspieszenia.
Policja wyjaśnia:
We wskazany rejon codziennie dyslokowani są policjanci z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji w Łodzi, których zadaniem jest ujawnianie kierujących naruszających przepisy ruchu drogowego, w tym między innymi dotyczące prędkości dopuszczalnej.
Jednocześnie informuję, iż zgodnie z pismem Naczelnika Wydziału Sztab Policji KMP w Łodzi l.dz. Ww-513/4/108/14/RJ z dnia 12 września 2014 roku na ul. Ustronnej i Trasie Górnej podejmowane są działania, szczególnie w II i III zmianie zmierzające do uspokojenia ruchu motocyklowego.
Wobec sprawców wykroczeń stosowane są przewidziane prawem środki karne. Dodatkowo należy zaznaczyć, że wyżej opisana problematyka została uwzględniona w tzw. Mapie Społecznego Zagrożenia.
***
Trasa Górna liczy 4,5 kilometra. Jej budowa trwała ponad dwa lata i kosztowała ponad 480 mln zł. Arteria łączy al. Jana Pawła II z ul. Rzgowską i tworzy nowy odcinek drogi krajowej numer jeden. Na trasie są cztery wiadukty drogowe, jeden kolejowy oraz most nad rzeką Olechówką.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Andrzej Sołtysik dostał fuchę w TVP! Wiemy, z kim będzie pracował
- Piotr Gąsowski pokazuje w Polsacie drugą twarz?! Stroi fochy na młodszego kolegę
- Tak wygląda grób Krzysztofa Krawczyka tydzień przed rocznicą. Szczegół łamie serce
- Tak żyje po zwolnieniu z TVP. Dawno niewidziana Nowakowska przyłapana na mieście!