Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle. "Niezbędny jest korytarz" - ROZMOWA z Wojciechem Szczurkiem

Szymon Szadurski
T.Bołt/archiwum DB
Z prezydentem Gdyni i prezesem Stowarzyszenia Miast Autostrady Bursztynowej Wojciechem Szczurkiem rozmawia Szymon Szadurski.

W imieniu Stowarzyszenia Miast Autostrady Bursztynowej sygnował Pan w 2003 r. porozumienie i wspólnie walczycie o jak najszybsze, odpowiednie skomunikowanie Trójmiasta z południem Polski, a także krajami nad Adriatykiem i Skandynawią. Jakie są dotychczas efekty starań samorządowców?

Wspólnie z partnerami walczyliśmy o niezbędne inwestycje wcześniej, niż Polska przystąpiła do UE i przed rozpoczęciem budowy autostrady A1. Równie ważnymi, naszymi celami były modernizacja linii kolejowych, rewitalizacja Wisły i nowe połączenia morskie. Potwierdziliśmy tym samym dalekowzroczność samorządów. Dopiero dzisiaj stawia się na współmodalność - uzupełnianie się transportu kolejowego, drogowego i wodnego. Zbiorowym sukcesem było rozpoczęcie budowy A1 w 2005 r. Po wejściu Polski do UE ważne dla nas trasy komunikacyjne otrzymały status "projektów priorytetowych" w korytarzu transportowym Gdańsk - Wiedeń. Niestety port w Gdyni pozostał poza ich obszarem, a rzekę Wisłę wyłączono z programów inwestycyjnych. Trzy lata później Gdynia została włączona do strefy korytarza. Uczestniczyliśmy też w projektach europejskich, służących połączeniu Gdyni i Gdańska z portami Adriatyku. To również zakończyło się powodzeniem. Za wspólny sukces uznaję powstanie "autostrady morskiej" z Gdyni do Karlskrony. Nasze starania o rewitalizację Wisły muszę ocenić - po 10 latach od przekazania rządowi RP "Programu Wisła 2020" - jako bezowocne. Więcej się dzieje na kolei.

UE ogłosiła zamiar wsparcia budowy dziewięciu transeuropejskich korytarzy transportowych, w tym Bałtyk - Adriatyk. Jakie stwarza to szanse dla nas?

Korytarz będzie osadzony na solidnym fundamencie nowoczesnych systemów transportowych w sześciu krajach. Jeżeli gęstość i jakość sieci kompleksowej, która powstać ma do 2050 r. w obszarze UE, będzie jednakowa, to jej powstanie w Polsce będzie programem inwestycyjnym bez precedensu w historii naszego kraju. Powinniśmy optymalnie wykorzystać fundusze publiczne na infrastrukturę - w tym unijne - aby nam nie przepadły. System transportowy w Polsce musi obejmować transport wodny - śródlądowy, szczególnie Wisłą i Odrą.

Zarządcy trójmiejskich portów nie wyobrażają sobie skutecznej walki z konkurencją nad Bałtykiem bez dalszego rozwijania infrastruktury drogowej i kolejowej w kraju. Jeśli to się jednak stanie, zapowiadają w kilkuletniej perspektywie nawet dwukrotny wzrost przeładowywanych towarów. Co pod względem gospodarczym oznaczało to będzie dla Trójmiasta i Pomorza?

Porty morskie zawsze były złotym interesem, co potwierdza historia Gdyni czy Gdańska. Szacuje się, że wzrost przeładunków portowych o 1 mln ton, tworzy 300 nowych miejsc pracy. Wyzwaniem dla naszego regionu jest związanie jego gospodarki z portami. Myślę o gospodarce "inteligentnej specjalizacji" - np. o przemyśle okrętowym i innych, służących eksploatacji morskiej strefy ekonomicznej, przetwórstwie towarów importowanych, usługach logistycznych, turystyce biznesowej i innych. To scenariusz dla "Doliny Logistycznej" w Gdyni, dla Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej, dla parków naukowo-technologicznych, ale także wyzwanie dla uczelni, instytutów naukowych czy instytucji finansowych. Tranzyt towarów przez Polskę, dzięki korytarzowi Bałtyk - Adriatyk, czy korytarzowi Bałtyk - Morze Czarne, jest ważny, ale niewystarczający. Są też zagrożenia. Optymistycznym prognozom dla przeładunków portowych towarzyszą równie optymistyczne prognozy dla kolejowego ruchu pasażerskiego. Wzrost przewozów kolejowych spowoduje, że linia kolejowa z Gdyni/Gdańska do Tczewa - szybko osiągnie granice przepustowości. Dlatego wspólnie pracujemy nad koncepcją "obwodnicy kolejowej" dla metropolii. Coraz mocniej odczuwa się brak Wisły. Naszym wspólnym celem jest włączenie Wisły i Odry do sieci TEN-T w następnym okresie planowania strategicznego, od 2023 r.

Budowa autostrady A1 na odcinku z Gdańska do Łodzi spowodowała m.in., iż mamy na Pomorzu większy komfort. Czy takie udogodnienia mogą, Pana zdaniem, stanowić argument dla właścicieli firm, aby lokować je w Trójmieście i okolicach?

Powtórzę za unijną Białą Księgą Transportu: "Transport stanowi fundament naszej gospodarki i społeczeństwa. Mobilność jest niezwykle ważna dla rynku wewnętrznego oraz dla jakości życia obywateli". Cóż można więcej dodać? Obecnie możemy z Trójmiasta szybko dotrzeć do Torunia lub Łodzi. A przecież to między innymi szybkość i łatwość przemieszczania się decyduje o atrakcyjności naszego miejsca zamieszkania i pracy. Ponadto autostrada ma największy, pozytywny wpływ na małe i średnie przedsiębiorstwa, preferujące transport samochodowy. A taki sektor jest fundamentem gospodarczym naszej metropolii. Ale jesteśmy dopiero na starcie. Wspomniałem, że A1 dopiero co połączyła się z A2. Pozostaje nierozwiązany problem dostępu do autostrady, szczególnie w tzw. strefie ostatniej mili. W Gdyni "ostatnią milą" autostrady jest Trasa Kwiatkowskiego. Najbardziej medialnym przykładem tej anomalii jest przedłużająca się blokada dla budowy OPAT. Bez tej drogi zagrożona jest ważna inicjatywa rozwojowa "Dolina Logistyczna". Naszych problemów nie ma konkurencja. Przykładowo, port w Rostoku ma trzy połączenia autostradowe północ-południe i jedno wschód-zachód. Trasa E-55 dochodzi tam "do burty statku". Porozumienie Samorządowe służy wyrównaniu tych dysproporcji.

I Polskie Forum Korytarza Bałtyk - Adriatyk

Forum poświęcone Korytarzowi Bałtyk - Adriatyk odbędzie się w najbliższy poniedziałek i wtorek w Łodzi.
Podczas tego spotkania omówione będą najważniejsze aspekty dotyczące transportu w Polsce. Wśród prelegentów będą m.in. prezydent Gdyni Wojciech Szczurek, wicemarszałek woj. pomorskiego Ryszard Świlski, Andrzej Bojanowski ze Związku Miast i Gmin, Ryszard Toczek ze Stowarzyszenia Miast Autostrady Bursztynowej, unijny koordynator Korytarza Bałtyk - Adriatyk Kurt Bodewig, a także Andrzej Massel z Instytutu Kolejnictwa. Uczestnicy forum będą także chcieli zaapelować do rządzących o jak najszybsze rozpoczęcie prac nad polską częścią korytarza Bałtyk - Adriatyk - jednego z najważniejszych szlaków w Europie.
Podczas tego wydarzenia redaktor naczelny "Dziennika Bałtyckiego" Mariusz Szmidka zaprezentuje akcję społeczną "Po drugie: Autostrada wodna na Wiśle".

KLIKNIJ I DOWIEDZ SIĘ WSZYSTKIEGO O NASZEJ AKCJI!

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Jak działają oszuści - fałszywe SMS "od najbliższych"

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dziennikbaltycki.pl Dziennik Bałtycki