Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Renegade: Duży potencjał małego jeepa

Ryszard M. Peczak
Jeep renegade jest pierwszym samochodem, który powstał w całości po połączeniu Fiata z Chryslerem w FCA (Fiat Chrysler Automobiles). To aktualnie najmniejszy z jeepów. Jest produkowany we Włoszech, w tej samej fabryce, w której powstaje jego konstrukcyjny krewniak, fiat 500X.

Życzenia na DZIEŃ DZIADKA I BABCI. Wierszyki dla babci i dziadka

Wiersze dla babci i dziadka 2015

Wierszyki na Dzień Babci i Dziadka

Mimo relatywnie niewielkich rozmiarów (4,24 m długości) renegade jest pełnokrwistą terenówką, choć może występować także w lżejszej (i tańszej) wersji z napędem przenoszonym tylko na koła przedniej osi. Dzięki małym kątom natarcia, zejścia i rampowemu można tym samochodem bez obaw zjeżdżać z utwardzonych dróg. Warto od razu dodać, że jego głębokość zanurzenia wynosi prawie pół metra. Napęd 4x4 występuje w renegade w dwóch odmianach (Jeep Active Drive i Jeep Active Drive Low), a przeniesienie go na koła obu osi może się odbywać m.in. przez 9-stopniową automatyczną skrzynię biegów. Do tego dochodzą niezależne zawieszenie kół, zapewniające maksymalne wychylenie przegubu koła do 20,5 cm oraz prześwit do 21 cm.

Nowy jeep renegade jest pierwszym małym SUV-em wyposażonym w odłączany napęd tylnej osi. System ten zmniejsza straty energii, kiedy możliwości 4x4 nie są potrzebne, i zapewnia poziom oszczędności paliwa układu 4x2. Odłączenie napędu tylnej osi polega na płynnym przechodzeniu pomiędzy napędem na dwa i cztery koła, pozwalając na ciągłe sterowanie momentem obrotowym bez konieczności ingerencji ze strony kierowcy. W tych wszystkich rozwiązaniach wykorzystano ponadsiedemdziesięcioletnie doświadczenie inżynierów Jeepa, którzy zbudowali przecież takie samochody, jak wrangler i cherokee. Trudno o lepszą rekomendację...

Sylwetka najmłodszego z jeepów została podporządkowana jego funkcjom. Zrezygnowano w niej ze wszelkich stylistycznych ozdobników i może dzięki temu będzie przez lata opierać się czasowi i zmieniającej się modzie. Jednak wystarczy rzut oka na bryłę nadwozia, aby się zorientować, jakiej marki to pojazd. Pod każdym kątem wyraźnie widać takie charakterystyczne elementy, jak okrągłe reflektory, wlot powietrza do komory silnika z siedmioma szczelinami i trapezowe nadkola, w których pomieszczą się nawet 18-calowe koła.

Tu i ówdzie, np. na tylnych lampach, dostrzec możemy symbol X, który jest ponoć nawiązaniem do przetłoczeń, jakie znajdowały się na kanistrach przymocowanych do biorących udział w II wojnie willysów, praprzodków renegade.
W nowym jeepie są ponadto dostępne dwa systemy otwieranego dachu: duży podwójny szklany dach przesuwany elektrycznie i system My Sky, którego dwa lekkie panele można łatwo zdjąć i schować w bagażniku.
Gamę silników jeepa renegade tworzy sześć jednostek. Są to trzy silniki benzynowe, 140- i 170- konne 1,4 l oraz 1,6 l (110 KM), a także turbodiesle 1,6 l (120 KM) oraz 2,0 l o mocy 140 lub 170 KM.

Księgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.plKsięgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.plKsięgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.pl

Księgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.plKsięgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.plKsięgarnia Expressu Ilustrowanego: www.ksiegarnia.expressilustrowany.pl

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany