Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Oznakowanie jaj. Opakowanie musi informować o klasie jakości

(opr. ij)
Marta Danielewicz
Na pudełku grafika przedstawiająca kury na wolnym wybiegu, a w środku jaja pochodzące z chowu klatkowego – to przykład niewłaściwego oznakowania produktu.

W czwartym kwartale 2014 roku Inspekcja Handlowa skontrolowała 526 partii jaj kurzych w sklepach, hurtowniach oraz na targowiskach. Nieprawidłowości stwierdzono w przypadku 146 partii (27,8 proc.).

Konsumentom mogą być sprzedawane wyłącznie jaja świeże – czyli klasy A. Dodatkowo takie jaja muszą na skorupie posiadać informacje o: metodzie chowu kur (0 – ekologiczna, 1 – wolny wybieg, 2 – ściółkowa, 3 – klatkowa), kod państwa (PL – Polska) i weterynaryjny numer identyfikacyjny, czyli kod zakładu produkcji.

Opakowanie musi informować o klasie jakości (np. A), klasie wagowej (np. M, XL, które to oznaczenia przyporządkowane są odpowiedniej masie jaj), dacie minimalnej trwałości, metodzie chowu kur wyrażonej słownie (np. jaja z chowu klatkowego), kodzie zakładu pakowania, zaleceniach przechowywania po zakupie w warunkach chłodniczych.

W przypadku jaj sprzedawanych bezpośrednio konsumentom przez gospodarza lub producenta, którzy posiadają mniej niż 50 kur, w miejscu sprzedaży muszą się znaleźć: nazwa i adres gospodarstwa, imię i nazwisko gospodarza. Oznakowanie na skorupach nie jest wymagane.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany