Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Budowa dworca Łódź Fabryczna wkracza w kolejny etap [FILM]

(gb)
W wykopie pod przyszły dworzec ustawionych jest wiele maszyn budowlanych między którymi przeciskają się wywrotki i betoniarki.
W wykopie pod przyszły dworzec ustawionych jest wiele maszyn budowlanych między którymi przeciskają się wywrotki i betoniarki. Krzysztof Szymczak
430 tys. m sześc. ziemi wywieziono już z placu budowy dworca Łódź Fabrycznego. Za to nowa Fabryczna "połknęła" dotąd około 25 tys. m. sześc. betonu (docelowo potrzeba go będzie aż 30 razy więcej) i 3,5 tys. ton stali zbrojeniowej. Na zrealizowane obecnie prace wydano już ponad 184 mln zł - cała inwestycja pochłonie około 1,75 mld zł. Przy okazji rozpoczęcia kolejnego etapu na budowie dworca - wylewania płyty stropowej, która opierać się będzie na baretach (podziemnych słupach) i ścianach szczelinowych, podsumowano w poniedziałek postęp prac.

- Gdybyśmy mieli do czynienia z normalną, naziemną budową widać byłoby już ściany i fragment stropu - mówi Hanna Zdanowska, prezydent Łodzi, która po raz kolejny stwierdziła, że tempo pracy przebiega pomyślnie i póki co, budowie nie grożą żadne opóźnienia.

Na terenie budowy nowego dworca Łódź Fabryczna - FILM

Budowa stropu potrwa około 4 miesięcy. Jego grubość - 1,2 m, będzie 6 razy większa niż stropów w klasycznych budynkach, a to dlatego, że ma on stanowić podparcie dla ciągu pieszego, kas biletowych, restauracji, które znajdą się nad peronami, a także będzie konstrukcją spinającą ściany szczelinowe. Te zbudowano już po północnej i południowej stronie wykopu. Przez kilka otworów w płycie stropowej - największy ma mieć wielkość boiska, wybierana będzie ziemia. Pod stropem pracować będą spychacze i koparki wydobywające urobek, aż do głębokości ponad 20 m.
Równolegle z pracami na dworcu Fabrycznym trwają lub trwać będą inne inwestycje. Przebudowano już między innymi linie objazdowe - a więc torowisko kolejowe z Widzewa, przez Chojny na Kaliską (wraz z wiaduktami i przejazdami). Wykonawca przebudowy stacji na Widzewie czeka na pozwolenie na budowę, które ma otrzymać w lipcu. Docelowo widzewski dworzec doczeka się trzech nowych torowisk i peronów pasażerskich, przejścia podziemnego dla pieszych wyposażonego w windy, nowej wiaty nad peronami i dodatkowych torowisk towarowych. Ruszy też budowa torów w stronę Fabrycznej, w tym budowa nowej stacji Łódź Niciarniana i wiaduktu dla samochodów w ciągu ul. Niciarnianej. Od tego miejsca rozpoczynać się będzie tunel z czterema torowiskami, którym pociągi dojeżdżać będą do dworca - szyny na Fabrycznej znajdować się będą 16,5 metra po ziemią.
Także w lipcu mają ruszyć prace przy przebudowie istniejących i budowie nowych dróg (ulice Nowowęglowa i Nowotargowa), torowisk tramwajowych i parkingów wokół dworca, które, jak zapewnia Radosław Stępień, wiceprezydent miasta - zmienią zupełnie układ komunikacyjny w tym obszarze.
Dworzec i związane z nim inwestycje mają być gotowe na początku 2015 roku.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany