Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Na dworcu Łódź Fabryczna montowane są gigantyczne wentylatory

Marcin Bereszczynski
Marcin Bereszczynski
Maciej Stanik
Na dworcu i w tunelu prowadzącym do stacji Łódź Fabryczna montowane są gigantyczne wentylatory. To najnowsza technologia przeciwpożarowa.

Montowane wentylatory mają 1,25 metra średnicy. Każdy waży ok. 700 kg i ma moc 50 kW. Na dworcu, w tunelu, na parkingach i dworcu autobusowym zamontowanych zostanie 35 takich wentylatorów.

- W całym obiekcie zaprojektowano pięć wentylatorni. Są to duże pomieszczenia, w których znajdują się centra przepływu i dystrybucji powietrza - wyjaśnia Katarzyna Rumowska, rzeczniczka generalnego wykonawcy Dworca Fabrycznego. - Powietrze jest pobierane z zewnątrz przy użyciu czerpni, a następnie za pomocą wentylatorów - kanałami wentylacyjnymi - kierowane dalej. W centralach znajdują się chłodnice i nagrzewnice. To urządzenia, które w zależności od warunków pogodowych i od potrzeb, ochładzają lub ogrzewają powietrze.

Dworzec Łódź Fabryczna. Termin ukończenia budowy ustalono na 31 sierpnia 2016 r.

System ma dwa obiegi powietrza. Pierwszy to tzw. wentylacja bytowa. Jej zadaniem jest zapewnienie świeżego powietrza i usunięcie zanieczyszczeń oraz spalin. Drugi to wentylacja oddymiająca, która ma odprowadzać dym w przypadku pożaru i zapewnić dostęp świeżego powietrza.

System oddymiania to najnowocześniejsza technologia przeciwpożarowa. To wentylacja strumieniowa polegająca na systemie wentylatorów, które kierują przepływem dymu w kierunku wylotu tunelu. W tunelu są dwie klatki ewakuacyjne. Ewakuacja będzie możliwa również od strony stacji lub wylotu tunelu. Wentylacja będzie sterowana za pomocą automatycznego systemu zarządzania budynkiem.

Dworzec Łódź Fabryczna. Pierwszy pociąg wjechał na nowy dworzec [ZDJĘCIA,FILM]

W ostatnich dniach spółka PKP Polskie Linie Kolejowe podpisała umowę z firmą Trakcja PRKiI, która dotyczy montażu systemów informatycznych na dworcu i w tunelu, a także zintegrowania ich z systemami stacji Łódź Widzew. Trakcja PRKiI przebudowała perony na tej stacji i doprowadza linię kolejową do tunelu prowadzącego w stronę podziemnego Dworca Fabrycznego.

- Częścią modernizacji stacji Łódź Widzew było wybudowanie lokalnego centrum sterowania, z którego będzie prowadzony ruch na Dworcu Fabrycznym - mówi Robert Kuczyński, rzecznik Trakcji PRKiI. - Umowa dotyczy zaprojektowania i budowy urządzeń teletechniki oraz systemów IT na dworcu Łódź Fabryczna oraz w tunelu dojazdowym. To uzupełnienie zakresu robót wstępnie przewidzianych w umowie na modernizację stacji Łódź Widzew.

Koszt systemu to 35 mln zł netto, czyli 42,9 mln zł brutto.

Dworzec Łódź Fabryczna. Węzeł multimodalny nabiera kształtów [ZDJĘCIA]

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki