Kolej Dużych Prędkości na Dolnym Śląsku
Realizacja odcinka Wrocław – Łódź przewiduje budowę około 200 km nowych torów, a także:
- powstanie wiaduktów, przepustów, dróg serwisowych,
- ścieżek rowerowych, chodników, przejść dla zwierząt,
- systemów odprowadzania wód opadowych, ekranów akustycznych, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego,
- posadzenie zieleni i remonty odcinków dróg lokalnych.
Planowana prędkość pociągów to 250 km/h, dzięki czemu ma poprawić się komunikacja z Wrocławia do Warszawy (planowo około 2 godzin) oraz Łodzi (1 godzina i 10 minut). Do Wrocławia od Łodzi przez Sieradz i Kępno ma prowadzić "szprycha" numer 9. Wybór jednego z wariantów planowany jest na koniec 2022 roku, a rozpoczęcie budowy w 2023 roku. Roboty mają zakończyć się w 2027 roku.
Na terenie Dolnego Śląska linia kolejowa (w zależności od wybranego wariantu) może przebiegać przez gminy:
- Dziadowa Kłoda,
- Syców,
- Oleśnica,
- Bierutów,
- Wilków,
- Jelcz Laskowice,
- Oława,
- Czernica,
- Siechnice.
Inwestycja jest elementem Centralnego Portu Komunikacyjnego, w ramach którego ma powstać 10 "szprych" Kolei Dużych Prędkości, które z całego kraju mają zbiegać się w Baranowie i Warszawie. Budowa CPK to ogromne przedsięwzięcie, które ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Centralnym punktem ma być węzeł przesiadkowy w Baranowie, między Łodzią a Warszawą, gdzie ma zostać wybudowany Port Lotniczy Solidarność. Jego przepustowość w pierwszym etapie przewiduje 45 mln pasażerów rocznie. Całość ma być gotowa do 2040 roku.
Zaplanowane rozmowy z mieszkańcami
Konsultacje społeczne zorganizowane przez Multiconsult Polska na zlecenie Centralnego Portu Komunikacyjnego będą dotyczyć odcinka od Łodzi do Wrocławia – linii kolejowej nr 85 (Łódź – Sieradz) oraz linii kolejowej nr 86 (Sieradz - Wrocław). Podczas II tury spotkania z mieszkańcami przedstawiony zostanie obecny etap prac związany z opracowaniem studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego dla analizowanych wariantów przebiegu linii oraz omówienie analizowanych wariantów po zmianach wprowadzonych po pierwszej turze spotkań. Oprócz Wrocławia, w najbliższych dniach odbędą się także w Czernicy, Siechnicach i Jelcz-Laskowicach.
Spotkanie z mieszkańcami zaplanowano na:
- 21.04.2022 (czwartek) - godz. 15:00 - Centrum Aktywności Lokalnej, Ul. Rybnicka 39-41, 52-016 Wrocław;
- 21.04.2022 (czwartek) - godz. 19:30 - Zespół Szkolno-Przedszkolny w Czernicy, ul. Św. Brata Alberta Adama Chmielowskiego 9, 55-003 Czernica;
- 22.04.2022 (piątek) - godz. 17:00 - Szkoła Podstawowa nr 2 w Siechnicach – Aula, ul. Księżnej Anny z Przemyślidów 6, 55-011 Siechnice;
- 26.04.2022 (wtorek) - godz. 19:00 - Centrum Sportu i Rekreacji, ul. Oławska 46, 55-220 Jelcz-Laskowice.
Protesty przeciwko Kolei Dużych Prędkości
Projekt budzi duże kontrowersje wśród mieszkańców. W Świętej Katarzynie (gmina Siechnice) doszło do protestów po tym, gdy okazało się, że niektóre z zaplanowanych wariantów poprowadzenia linii Kolei Dużych Prędkości, jakie mają powstać w ciągu najbliższych 10 lat, przechodzą właśnie przez Świętą Katarzynę. Każdy z nich wiąże się z wywłaszczeniami.
Przeczytasz o tym tutaj:
Władze gminy Siechnice oraz jej mieszkańcy już wcześniej wskazywali, że planowana linia kolejowa przecina obszary Natura 2000. Jak informują, w wyniku budowy mogą zostać wycięte drzewa oraz zniszczone cenne przyrodniczo siedliska zwierząt i roślin. Podobnego zdania są mieszkańcy Chwałowic w gminie Jelcz-Laskowice. Dodatkowo według gmin przejeżdżające pociągi będą także generować hałas dla mieszkańców, którzy uciekli z miasta do spokojnych wsi. Kompromisowe połączenie wariantów, które oszczędza część lasów, rodzi z kolei sprzeciw mieszkańców Radwanic, ponieważ pociąg przejeżdżałby dość blisko jednego z osiedli.
Podobne przykłady można mnożyć. O szczegółach przeczytasz tutaj:
- Naszą intencją jako inwestora jest wybranie takiego wariantu, który przewiduje jak najmniej kolizji z istniejącymi zabudowaniami i miejscami cennymi pod względem przyrodniczym, społecznym czy kulturowym – uspokajał w styczniu Konrad Majszyk, rzecznik prasowy Centralnego Portu Komunikacyjnego odpowiedzialnego za projekty nowych połączeń dużych prędkości. - Prezentowany przebieg trasy jest optymalizowany pod kątem wielu kryteriów, wśród których równą wagę przywiązuje się do spraw społecznych, środowiskowych i technicznych.
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?