MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Światowy Dzień Hamburgera 2024. Coraz większy ruch w fast foodach. Sprawdź, jakie lokale najchętniej wybierają Polacy

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Wideo
od 16 lat
28 maja obchodzimy Światowy Dzień Hamburgera. Okazuje się, że lokale typu fast food w pierwszym kwartale tego roku mogą się pochwalić większym ruchem w porównaniu do roku ubiegłego. Co ciekawe pizzerie odnotowały o ponad połowę mniejszy wzrost niż lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka. – Być może oferty lokali z kanapkami i daniami z kurczaka są korzystniejsze dla konsumentów niż pizzerii i szybciej ewoluują pod wpływem zmian w otoczeniu rynkowym – zauważa Mateusz Nowak z Proxi.cloud. Sprawdź, ile czasu spędzamy w lokalach gastronomicznych.

Spis treści

Rynek fast foodów powoli się odradza

W ciągu całego roku praktycznie każdego dnia „jest, co świętować”. Idąc tym tropem, nie sposób nie wspomnieć o 28 maja, kiedy to obchodzony jest Światowy Dzień Hamburgera. Co dla części osób może być zaskoczeniem, danie pochodzi z Europy, a dokładnie z Hamburga. Dopiero stamtąd trafiło do Stanów Zjednoczonych, gdzie zyskało prawdziwą popularność.

Polacy wracają do fast foodów. Okazuje się, że moda na hamburgery nie minęła.
WI kw. 2024 roku ruch na całym rynku restauracji typu fast food był o 4,7 proc. większy niż w zeszłym roku. Lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka o 6,5 proc. Unsplash/ Jean-claude Attipoe

Jak wynika z badania Proxi.cloud i UCE RESEARCH, w I kw. 2024 roku ruch na całym rynku restauracji typu fast food był o 4,7 proc. większy niż w analogicznym okresie ub.r. Pizzerie odnotowały wzrost rdr. o 3,1 proc., a lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka – o 6,5 proc.

Uważam, że ww. wzrosty wynikają z większej stabilności cen. Wysoka inflacja doprowadziła do ograniczenia wydatków na produkty i usługi inne niż podstawowe. Jej spadek w ostatnich miesiącach przyczynił się do poprawy nastrojów konsumenckich i większej skłonności do korzystania z takich usług, jak stołowanie się poza domem – komentuje dr Nikodem Sarna, jeden ze współautorów badania z Proxi.cloud.

Ponadto ekspert zwraca uwagę, że w zeszłorocznym sezonie letnim branża zaliczyła aż dwucyfrowy spadek ruchu. Natomiast w te wakacje prawdopodobnie będzie dużo lepiej pod tym względem. Z kolei zdaniem Mateusza Nowaka, drugiego ze współautorów raportu z Proxi.cloud, poza niższym wskaźnikiem inflacji, na zwiększenie ruchu mogło wpłynąć podniesienie płacy minimalnej.

Być może oferty lokali z kanapkami i daniami z kurczaka są korzystniejsze dla konsumentów niż pizzerii i szybciej ewoluują pod wpływem zmian w otoczeniu rynkowym. To może przekładać się na lepszą dynamikę wizyt. Jednak to tylko luźna hipoteza, której weryfikacja wykracza poza ramy naszego badania – tłumaczy dr Sarna.

Z badania wynika też, że w I kw. br. liczba klientów badanych restauracji zwiększyła się rdr. o 4,2 proc. Pizzerie w takim ujęciu wykazały wzrost o 2 proc., a lokale oferujące kanapki i dania z kurczaka – o 5,8 proc. rdr.

– Dane za jeden kwartał są niewystarczające do opracowania szerszych prognoz. Niemniej przy założeniu, że nie nastąpią żadne tąpnięcia na rynku pracy i w łańcuchach dostaw, a inflacja pozostanie na niskim poziomie, jest spora szansa na utrzymanie wzrostowej tendencji – prognozuje dr Nikodem Sarna.

Jakie lokale wybierają Polacy?

Jak podkreślają autorzy raportu, rok do roku minimalnie zmienił się udział poszczególnych rodzajów restauracji w łącznej liczbie wizyt w badanych placówkach. W I kw. br. w restauracjach oferujących kanapki i dania z kurczaka wyniósł 72,9 proc., a w pizzeriach – 27,1 proc. W analogicznym okresie ubiegłego roku było to odpowiednio 72,2 proc. i 27,8 proc.

– Zmiany w udziale poszczególnych typów restauracji rdr. są znikome. Świadczy to o pewnej dojrzałości rynku fast foodów i niezmienności w przyzwyczajeniach klientów. Z punktu widzenia konkretnych sieci konsekwencją tego może być trudność w pozyskiwaniu nowych klientów w przyszłości – podkreśla Nowak.

W I kw. br. średnia liczba wizyt, przypadająca na statystycznego klienta w jednym miesiącu, wyniosła dla całego rynku 4,75. Rok do roku nie zmienił się średni czas trwania wizyty w lokalu – 24 minuty i 21 sekund. Natomiast minimalnie wzrósł rdr. średni łączny czas spędzony w fast foodach. Ostatni wynik to 1 godzina i 56 minut, a wcześniejszy – 1 godzina i 55 minut.

Te dane świadczą o niezmienności nawyków Polaków w podejściu do konsumpcji w restauracjach w ciągu ostatniego roku. Można się zatem spodziewać, że w przyszłości będzie podobnie. Nie dopatrywałbym się tutaj wpływu konkretnego menu ani cen – zaznacza Nowak.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Strefę Biznesu codziennie. Obserwuj StrefaBiznesu.pl!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Światowy Dzień Hamburgera 2024. Coraz większy ruch w fast foodach. Sprawdź, jakie lokale najchętniej wybierają Polacy - Strefa Biznesu

Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany