Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Dworzec w Koluszkach. Rozpoczyna się budowa budynku dworcowego. Stanie w nowym miejscu WIZUALIZACJE

Magdalena Rubaszewska
Magdalena Rubaszewska
Tak będzie wyglądał nowy dworzec.
Tak będzie wyglądał nowy dworzec. PKP SA
Rozpoczyna się budowa nowego dworca kolejowego w Koluszkach. Inwestor, czyli Polskie Koleje Państwowe S.A. przekazały wykonawcy plac, na którym będzie realizowana inwestycja. Budynek będzie nie tylko nowy, ale stanie w nowej, dogodniejszej lokalizacji - od strony głównego wejścia na stację poza peronami.

Będzie to już trzeci budynek dworcowy w Koluszkach

Bryła budowli ma być prosta, w stylu industrialnym. Na elewacji zostanie położony beton architektoniczny i czerwona cegła ceramiczna. Lekkości budynkowi dodadzą przeszklenia. W jednym miejscu na szkle zostanie naklejona folia typu one way vision z wizerunkiem pierwszego, historycznego już dworca. Wzniesiono go w 1865 roku dla Kolei Fabryczno-Łódzkiej, służył również pasażerom przebiegającej przez węzeł w Koluszkach głównej linii Kolei Warszawsko-Wiedeńskiej. Od 1885 roku przyjmował też podróżnych Kolei Dęblińsko-Dąbrowskiej udających się w kierunku Skarżyska-Kamiennej. Projekt budowy dużego dworca centralnego dla tych trzech kolei nie doczekał się realizacji, a gdy stary budynek okazał się za ciasny, dostawiano drewniane baraki. Ostatecznie rozebrano go po 100 latach funkcjonowania. Zastąpił go nowoczesny jak na owe czasy, modernistyczny pawilon dworcowy. Z czasem stał się on zbyt obszerny, a do tego "energożrący". PKP postanowiły więc zainwestować w nowy obiekt.

Czytaj więcej

Plan zakłada renowację ceglanej elewacji.

Przebudowa dworca kolejowego w Gałkówku Małym. Ruszyły prace...

Dworzec w Koluszkach. Wieża zegarowa i zadaszone przejście

Wewnątrz budynku znajdą się poczekalnia dworcowa, kasy biletowe, toalety i pomieszczenia na działalność komercyjną. Przy budynku stanie wieża zegarowa, zostanie wybudowane zadaszone przejście z dworca do wejścia do przejścia podziemnego.

- Dworzec w Koluszkach to kolejny obiekt w województwie łódzkim, który powstanie w ramach autorskiego programu realizowanego przez PKP S.A., który stanowi największe tego rodzaju przedsięwzięcie w historii polskich kolei - mówi Ireneusz Maślany, członek zarządu PKP S.A.

Nowy dworzec wraz z otoczeniem zostanie dostosowany do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się, w tym pasażerów z niepełnosprawnościami. Znikną bariery architektoniczne, wprowadzi się udogodnienia takie jak ścieżki prowadzące, tabliczki w alfabecie Braille’a. Ponadto jego instalacjami i urządzeniami będzie zarządzał system BMS (Building Management System) dążący do optymalnego zużycie wody, energii elektrycznej i cieplnej. Z kolei systemy monitoringu, kontroli dostępu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe będą czuwać nad bezpieczeństwem pasażerów.

Otoczenie z parkingiem i wiatą dla rowerów

Przy dworcu urządzi się parking na sześć miejsc postojowych, w tym dwa będą przeznaczone dla osób z niepełnosprawnościami oraz dwa do ładowania samochodów elektrycznych. Postawi się wiatę rowerową ze stacją naprawczą dla jednośladów oraz wiatę śmietnikową. Nawierzchnia zostanie ułożona na nowo, a zieleń uporządkowana.
Inwestycja ta będzie kosztowała ponad 12 mln zł, projekt został sfinansowany ze środków unijnych, a za prace budowlane zapłaci spółka. Koniec budowy jest planowany na początku 2025 roku.

od 12 lat
Wideo

Niedzielne uroczystości odpustowe ku czci św. Wojciecha w Gnieźnie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany