Co roku Stowarzyszenie Górnośląskich Kolei Wąskotorowych (SGKW) uruchamia kursy według wakacyjnego rozkładu jazdy na trasie liczącej 21 km, prowadzącej z Bytomia przez Tarnowskie Góry do Miasteczka Śląskiego. Jest to jedyny zachowany odcinek górnośląskiej sieci wąskotorowej, która w swoich najlepszych czasach rozciągała się na ponad 200 km (bez bocznic).
Wzdłuż istniejącej do dziś linii znajduje się wiele interesujących miejsc, takich jak stacja Bytom Karb Wąskotorowy, zabytkowa Elektrociepłownia Szombierki, stary kamieniołom oraz rezerwat bukowy na pograniczu Bytomia i Tarnowskich Gór. Ponadto, na liście UNESCO znajdują się inne tarnogórskie podziemia pogórnicze oraz zalew rekreacyjny Nakło-Chechło.
Poza sezonem wakacyjnym, pociągi są uruchamiane na skróconej trasie między Bytomiem a Tarnowskimi Górami. Jak przekazało Stowarzyszenie na swoim profilu na Facebooku, tak będzie również w tym roku: do końca czerwca będzie obowiązywał rozkład wiosenny, z pociągami kursującymi w majówkę oraz w niedziele.
W każdym dniu kursowania oferujemy trzy kursy do Tarnowskich Gór z Bytomia i odwrotnie. Na odcinku Bytom Wąskotorowy - Bytom Karb Wąskotorowy skład prowadzić będzie lokomotywa spalinowa. Na pozostałej części trasy pracować dla Was będzie nasz parowóz - zapowiedziało SGKW.
Ruszają wiosenne przejazdy kolei wąskotorowej!
Pociągi będą kursowały w następujące dni: 1, 3, 5, 12, 19, 26 maja oraz 2, 9, 16, 23 czerwca. Szczegółowy rozkład jazdy oraz cennik można znaleźć na stronie sgkw.eu. W dni kursowania pociągów o godzinie 12 i 15, na turystów odwiedzających bazę kolejki, czyli Bytom Karb Wąskotorowy, będą czekać przewodnicy, którzy oprowadzą ich po stacji. Będzie również możliwość zwiedzenia Izby Tradycji oraz nabycia pamiątek.
Aby zapewnić atrakcyjną ofertę dla turystów, SGKW dba o tabor oraz jego zaplecze, stara się również utrzymać w jak najlepszym stanie torowisko. W poprzednich latach pociągi były prowadzone wyłącznie trakcją spalinową. W 2019 roku Stowarzyszenie zakupiło, staraniem własnym oraz bytomskiego samorządu, 70-letni parowóz T49 Ryś. Do grudnia 2021 roku trwał jego remont, prowadzony między innymi dzięki internetowej zbiórce.
Od roku 2022 pociągi ciągnięte przez Ryśka wpisują się w krajobraz górnośląskiej wąskotorówki. Ryś jest jednak niewielki i może prowadzić jedynie lżejsze pociągi na krótszych odcinkach. Obsługę większości pociągów, szczególnie tych wakacyjnych, zapewniają lokomotywy spalinowe. W ubiegłym roku spalinowozy Lxd2 poprowadziły 309 z 495 ogólnodostępnych kursów.
Nie przeocz
- Zamek w Bobolicach. Kiedyś ruiny, dziś gotowa scenografia do filmu Disneya! Zobaczcie
- Żywiec w PRL-u. Tak wyglądało miasto lata temu. Pamiętacie? Zobaczcie ZDJECIA
- 5 malowniczych tras na wiosenną wędrówkę po Beskidzie Śląskim. Zobacz naszą LISTĘ
- Chorzów Batory, czyli śląskie Birmingham. Dzielnica inna niż wszystkie. ZDJĘCIA
Musisz to wiedzieć
Nowi ministrowie w rządzie Donalda Tuska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?