Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

PRZETESTOWALIŚMY ROWER MIEJSKI! Od maja rusza system Łódzkiego Roweru Publicznego

Anna Odrowska
Piotrowi podobała się przejażdżka łódzkim rowerem miejskim.
Piotrowi podobała się przejażdżka łódzkim rowerem miejskim.
W centrum miasta już widać stacje Łódzkiego Roweru Publicznego. Na razie jest ich 40, ale do końca miesiąca będzie już 100. Stanie w nich 1.000 rowerów. To drugi po Warszawie tak duży system w Polsce. Pierwsze 20 minut korzystania z roweru będzie bezpłatne.

* System Łódzkiego Roweru Publicznego rusza od maja
* Jego wdrożenie kosztowało ponad 12 milionów złotych
* Ze 100 stacji będzie można wypożyczyć 1.000 rowerów
* Łódź to jedyne miasto, gdzie rowery będą mieć nadajniki GPS.

Nasz test miejskiego roweru

Zapalony rowerzysta, Paweł Łacheta, fotoreporter „Expressu” - na co dzień poruszający się rowerem trekkingowym - przejechał rowerem miejskim całą Piotrkowską. Oto jego spostrzeżenia:

- Wbrew pozorom nie jest ciężki, choć tak wygląda. Waży tyle, ile każdy przeciętny rower. Trzy biegi są wystarczające do poruszania się po mieście. Łatwo ruszyć z jedynki i do trójki rozwinąć prędkość, którą spokojnie można utrzymać bez zbytniego zmęczenia. Regulowane siodełko odpowiednie jest dla osób o średnim wzroście. Dziwny jest koszyk, który rusza się razem z przednim kołem i sprawia to wrażenie „latania” kierownicy, ale to kwestia przyzwyczajenia - skomentował po teście.

Rower miał okazję sprawdzić także przypadkowy przechodzień. Jeździł nim 10 minut.

- Jestem wysoki, ale podczas jazdy raczej nie odczuwałem dyskomfortu. Kierownica była na odpowiedniej wysokości, a siodełko bardzo łatwo wyregulowałem. Przy dłuższej trasie rower może by się nie sprawdził, ale do jazdy po mieście jest super, lekko się go prowadzi. Mieszkam przy ul. Przędzalnianej i chętnie będę dojeżdżał nim do pracy w centrum. Do koszyka można wrzucić torbę czy drugie śniadanie - mówi Piotr Biela.


Gdzie je wypożyczyć?

Pierwsza i największa stacja na 35 stanowisk pojawiła się przy Centralu. Pozostałe będą mieć minimum 15 stojaków. Znajdziemy je głównie w centrum miasta. Lokalizacje stacji: ul. Piotrkowska (od al. Mickiewicza do placu Wolności) ul. Żeromskiego (od ul. Zielonej w stronę al. Politechniki) al. Politechniki aż do ronda Lotników Lwowskich al. Kościuszki (od ul. Zamenhofa w stronę Bałut) ul. Zachodnia (do skrzyżowania ul. Zgierskiej i ul. Pojezierskiej) ul. Narutowicza (od ul. Kilińskiego do ul. Uniwersyteckiej ) al. Mickiewicza/al. Piłsudskiego (od skrzyżowania marszałków do al. Włókniarzy) dworzec kolejowy i autobusowy Łódź Kaliska ul. Długosza ul. Gdańska ul. Jaracza ul. Kilińskiego ul. Lumumby ul. Lutomierska ul. Matejki ul. Ossowskiego ul. Paderewskiego ul. Parkowa ul. Pomorska ul. POW ul. Północna ul. Przędzalniana ul. Radwańska rondo Solidarności ul. Rzgowska ul. Sienkiewicza ul. Smugowa ul. Sporna ul. Stefanowskiego al. Śmigłego - Rydza ul. Targowa ul. Tuwima ul. Franciszkańska ul. Wólczańska ul. Wojska Polskiego ul. Żeligowskiego.

Dane techniczne roweru miejskiego

* waga 15,5 kg

* udźwig do 125 kg

* wartość 2 tys. zł

* kolor stalowo-szary

* szeroka rama z potrójnego stopu aluminium (wytrzymała w niskich i wysokich temperaturach)

* błotniki

* światełko z przodu i z tyłu (zapala się automatycznie podczas jazdy)

* blokada

* trzy biegi

* dzwonek

* stopka

* hamulec przedni w kierownicy, a tylny torpedowy

* koszyk z przodu

* regulowane siodełko

* nieregulowana kierownica

* opony i dętki wykonane z antyprzebiciowego tworzywa

* nadajnik GPS, który pokazuje, gdzie aktualnie znajduje się dany rower.

Jak wypożyczyć?

Zanim wypożyczymy rower, konieczne będzie zarejestrowanie się w systemie za pośrednictwem internetu (lub przy terminalu, ale i tak konto należy aktywować potem w sieci), ewentualnie dzwoniąc na infolinię. Na stronie internetowej Łódzkiego Roweru Publicznego (jeszcze nie działa) trzeba podać swoje dane: imię i nazwisko, adres, numer telefonu (na telefon w wiadomości SMS automatycznie przesłany zostanie PIN) i przelać 10 lub 20 zł (kwota jest w trakcie ustaleń), które zasili konto ŁRP. Potem wystarczy podejść do terminalu przy stacji (wyświetla instrukcje dotyczące kolejnych kroków) i wybrać jeden ze sposobów wypożyczenia. Pierwszy to wpisanie numeru telefonu (który jest naszym loginem) oraz kodu PIN-u a następnie wybranie roweru.

- Drugim sposobem jest przyłożenie dowolnej karty zbliżeniowej do terminalu, np. zintegrowanej z systemem migawki lub karty bankomatowej. Trzecim jest zainstalowanie w smartfonie aplikacji, którą skanujemy czarno-biały kod QR znajdujący się na rowerze. Aby wypożyczyć go nawet na bezpłatny okres, konto zawsze musi być zasilone minimalną kwotą 10 lub 20 zł - wyjaśnia Bartosz Zimny z Zarządu Dróg i Transportu.

Każda z tych metod zwolni elektroniczny zamek roweru. Jeśli rower przypięty zostanie za pomocą blokady (linki z zamkiem szyfrowym), otrzymamy w wiadomości SMS kod (lub zobaczymy w aplikacji czy terminalu) służący do jej odblokowania. Po wpisaniu kodu, odepniemy rower. Potem możemy jechać. Do 20 minut nic nie zapłacimy. Pierwsza godzina kosztować będzie 1 zł, druga 2 zł, a trzecia i każda kolejna - 5 zł. Przypiąć będzie go można przy każdej stacji - przez wprowadzenie do elektrozamka. Ewentualnie, jeśli aktualnie brakować będzie miejsc przy stojakach, można będzie przypiąć go za pomocą linki do specjalnego „ucha” drugiego roweru lub stojaka stacji. W czasie korzystania z roweru, linka blokady umożliwi nam przypięcie go w dowolnym miejscu - przy słupie czy zwykłym stojaku (nie tylko przy stacji), ale czas nadal będzie naliczany.

Z ŁRP korzystać mogą osoby pełnoletnie, a nieletnie po udzieleniu zgody opiekunów. O porządek na stacjach zadbają pracownicy Nextbike, wykonawcy systemu.

Jak jest w innych miastach?

Łódzki Rower Publiczny to jednen z największych w Polsce (po Warszawie) system wypożyczania rowerów miejskich. Umowa z firmą Nextbike obowiązywać ma do listopada 2019 r. Jednak w naszym kraju pierwszy był Kraków (obecnie miasto chce stworzyć innowacyjny system, więc przynajmniej do sierpnia roweru miejskiego nie ma), potem Rzeszów, Wrocław i Warszawa. Warszawski system jest największym działającym i nazywa się Veturillo, czyli Warszawski Rower Publiczny. W stolicy są 204 stacje oraz 3.039 rowerów.

Prekursorem wypożyczalni rowerów miejskich był Amsterdam. Tam w 1965 r. dwóch znajomych stworzyło „White Bicycle Plan”, malując na biało kilkaset rowerów i rozstawiając je w mieście, aby można było bezpłatnie z nich korzystać. Dopiero w 2007 r. w Paryżu ruszył system rowerów miejskich z prawdziwego zdarzenia, teraz jest tam 1.450 stacji, przy których wynająć można 20 tysięcy jednośladów. Systemy rowerów miejskich funkcjonują w 165 miastach na świecie, m.in. w Berlinie, Londynie, Meksyku czy Waszyngtonie. Największy działa w Chinach, w mieście Hangzhou. Tam wypożyczyć można aż 60 tysięcy rowerów miejskich.

Ile to kosztuje?

Pierwsza godzina jazdy Łódzkim Rowerem Publicznym kosztować będzie 1 zł, za drugą zapłacimy 2 zł, a za trzecią i każdą kolejną 5 zł. Aby wypożyczyć go nawet na bezpłatny okres, konto zawsze musi być zasilone minimalną kwotą 10 lub 20 zł.


Leszek Wojtas strażnik miejski

- Wypożyczalnie miejskich rowerów doskonale funkcjonują w innych miastach. Dlatego nie obawiamy się, że taki system pojawi się w Łodzi. Nawet tych kilkuset rowerzystów więcej nie powinno przysparzać żadnych problemów. Oczywiście na początku będziemy musieli przyzwyczaić się do obecności roweru publicznego w mieście. Straż Miejska będzie interweniować, jeślli jednoślad zostanie skradziony, porzucony czy ulegnie dewastacji. Wykonawca poinformował nas, w jaki sposób rowery zostaną oznakowane, gdzie znajdą się zabezpieczenia i na co zwracać uwagę.

Bartosz Zimny inspektor ZDiT
- Doświadczenia innych miast pokazują, że Łódzki Rower Publiczny jest potrzebny i sprawdzi się w Łodzi. W końcu jazda na rowerze to coraz bardziej popularna gałąź transportu miejskiego. Rowerzysta nie musi szukać przystanku, tak jak pasażer MPK, lub miejsca parkingowego, jeśli jest kierowcą samochodu. Jednoślad można zostawić praktycznie wszędzie. Sam jeżdżę rowerem, ale nie do pracy, gdyż mieszkam blisko siedziby ZDIT i więcej czasu zajęłoby mi jego wyjęcie niż dojazd do urzędu. Rower miejski przyda się mi, aby szybko gdzieś podjechać i załatwić coś na mieście.

„Wbrew pozorom nie jest ciężki, choć tak wygląda. Trzy biegi są wystarczające do poruszania się po mieście.”

Karta rowerowa obowiązkowa dla dorosłych?

WIDZEW OMEGA Kleszczów NA ŻYWO. Transmisja meczu Widzew vs Omega. Zapraszamy do relacji LIVE!

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany