Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Moje miasto. Nie potrzeba torów tramwajowych do Przegorzał. Można popłynąć Wisłą

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
W Krakowie mógłby pływać tramwaj wodny kursujący w ramach rozkładu jazdy MPK.
W Krakowie mógłby pływać tramwaj wodny kursujący w ramach rozkładu jazdy MPK. Piotr Tymczak/Arkadiusz Wojtasiewicz
W ramach przebudowy ulicy Kościuszki remontowana jest też pętla na Salwatorze. Za kilka lat może zostać jednak zlikwidowana, bowiem planowana jest linia tramwajowa do Przegorzał. Trudno będzie ją wcisnąć na ulicy Księcia Józefa i do tego jeszcze trzeba będzie wybudować węzeł komunikacyjny w malowniczym miejscu pod wzgórzem św. Bronisławy. Po co jednak zajmować cenne tereny i wydawać na to pieniądze, jak można uruchomić tramwaj wodny.

Wystarczy wybrać się na spacer, zobaczyć postępy prac na rozkopanej ulicy Kościuszki i pętli na Salwatorze, a następnie przejść nieopodal na bulwar wiślany. W rejonie ujścia Rudawy do Wisły jest już gotowy przystanek tramwaju wodnego turystycznego. Nic nie stoi na przeszkodzie, by w przyszłości uruchomiono tam połączenie w ramach miejskiej komunikacji zbiorowej z regularnymi kursami między Zwierzyńcem i Przegorzałami, czy Bielanami.

Dzięki takiemu rozwiązaniu nie trzeba byłoby realizować naziemnej linii tramwajowej z Salwatora do Przegorzał, na którą nie ma za bardzo miejsca. Takie połączenie musiałoby przebiegać ulicą Księcia Józefa. Trudno pomieścić tam drogę dla samochodów, chodniki, ścieżkę rowerową, zieleń i jeszcze torowisko. Do tego w Przegorzałach wśród zielonych terenów musiałaby powstać duży węzeł komunikacyjny z pętlą tramwajową.

W przypadku tramwaju wodnego wystarczyłoby wykonać na wodzie manewr nawracania i płynąć w przeciwnym kierunku.

Nic też nie stoi na przeszkodzie, by taki tramwaj wodny mógł pływać także pod Wawel i dalej do Zabłocia. Jeżeli na takie rejsy obowiązywałaby bilety z taryfy MPK, a więc 20-minutowy za 4 zł, jednoprzejazdowy za 6 zł, czy też miesięczny mieszkańca za 80 zł, to z Bielan, Tyńca czy Przegorzał szybko i w przystępnej cenie można byłoby się przemieścić do centrum.

Trwa remont ul. Kościuszki i Zwierzynieckiej.

Kraków. Na na ulicy Kościuszki księżycowy krajobraz. Kiedy s...

Nie wspominając już o tym, że linia tramwajowa z Salwatora do Przegorzał ma powstać w ramach budowy tras Pychowickiej i Zwierzynieckiej z tunelami pod Wisłą i wzgórzem św. Bronisławy. Na to potrzeba miliardów złotych, których Kraków nie ma. Przedsięwzięcie jest możliwe tylko w przypadku znalezienie finansowania zewnętrznego, które nie wiadomo czy i kiedy będzie. Wodne tramwajowe połączenie jest realniejsze, byłoby dużo mniej kosztowne i można je wprowadzić znacznie szybciej.

Chcemy żyć wolniej - ciekawa analiza

emisja bez ograniczeń wiekowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska