ExpressIlustrowany.pl - aktualności Łódź, wiadomości Łódź

Menu
Andre Citroen, czyli człowiek z.... cytrynkami. Na początku...

Ryszard M. Perczak

2018-02-25 11:35

2018-02-27 14:06

1 Komentarz
Dodaj komentarz

Andre Citroen, czyli człowiek z.... cytrynkami. Na początku lutego minęła 140 rocznica urodzin Jego matką była Polka

Ryszard M. Perczak

2018-02-25 11:35

André Gustaw Citroën, inżynier, przedsiębiorca, założyciel jednej z najbardziej znanych marek samochodów na świecie, urodził się 5 lutego 1878 r.
André był piątym dzieckiem francuskiego handlarza diamentami Luisa Citroëna i Polki Maszy Amelii Kleinman. Jego rodzice poznali się podczas jednej z biznesowych podróży Francuza do Warszawy. W 1873 r. zamieszkali w Paryżu, gdzie właśnie 140 lat temu przyszedł na świat André.

Przodkowie słynnego twórcy tak znanych modeli jak np. 2CV, HY, CX czy DS nosili nazwisko Limoenman, czyli… człowiek z cytrynkami. Dopiero Barend, dziadek André, zdecydował się na jego zmianę na Citroen.

W roku 1900, po ukończeniu studiów inżynierskich w szkole politechnicznej, André Citroën wstąpił do wojska. W trakcie służby odwiedził m.in. ojczysty kraj matki. Podczas tej wizyty w jednym z warsztatów (podobno było to w Łodzi) zobaczył nieznane mu wcześniej koła zębate o zakończeniach w kształcie jodełki. Wykształcenie techniczne pozwoliło mu dostrzec wszystkie zalety takiej konstrukcji - możliwość przenoszenia większych obciążeń i cichszą pracę przegubu. Citroën odkupił prawa do tego wynalazku i w 1902 r. założył we Francji fabrykę... kół zębatych. Wzór zębatki, opatentowany w postaci charakterystycznych szewronów, do dziś widnieje w logo francuskiej marki.

W wieku 27 lat André był już znanym z innowacyjnych rozwiązań, nowoczesnego zarządzania, idealnego wyczucia czasu i potrzeb rynku, francuskim przedsiębiorcą. Bogate i przepełnione sukcesami doświadczenia z fabryką Morsa oraz spotkanie z Henrym Fordem spowodowały, że André szukając dalszych opcji rozwoju i możliwości wykorzystania nowoczesnej fabryki, zaplanował kolejny ruch. Wybór padł na motoryzację. André zamierzał produkować samochody seryjnie.

Pierwsze auto z logo Citroëna to model typ A , wyjechało z jego fabryki w roku 1919.

LOSOWANIE LOTTO DZIŚ WYNIKI 24.02.18 LOTTO na żywo [KUMULACJA 18 MLN ZŁ]

POGODA DŁUGOTERMINOWA: W WEEKEND SIARCZYSTY MRÓZ! BARDZO MROŹNE DNI I NOCE. ZMARŁY JUŻ 4 OSOBY!. ZOBACZ PROGNOZĘ POGODY [MAPA POGODY]

Pogoda na poniedziałek:

Czytaj treści premium w Expressie Ilustrowanym Plus

Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

Komentarze

(1)
Sortuj komentarze: zwiń wszystkie wątki najnowsze najstarsze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się

Nie tyle Polka, co Żydówka

+4 / -1

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

. (gość)  •

Nie była Polką nawet z obywatelstwa, bo wtedy nie było Polski jako kraju.

odpowiedzi (0)

skomentuj