Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

„Operetka” Witolda Gombrowicza w Teatrze Studyjnym PWSFTviT [RECENZJA]

Renata Sas
W roli Fiora - Anna Bieżyńska. W tle Albertynka -Weronika Asińska.
W roli Fiora - Anna Bieżyńska. W tle Albertynka -Weronika Asińska. Fot. Michał Siarek
To jest to, co tygrysy lubią najbardziej. Widowisko: z rozmachem, tempem, temperamentem i fasonem! Wszystko wiruje, błyskawicznie się zjawia i jeszcze szybciej zmienia - z hukiem, przytupem i tupetem. „Operetka” Witolda Gombrowicza jest jednym z nielicznych utworów, w których wszystko „operetkowe” (niczym historia) jest, tylko autorowi trzeba sojuszników, by zostało wydobyte z wyczuciem dramaturgii.

W Teatrze Studyjnym PWSFTviT „Operetka” Witolda Gombrowicza na aktorski dyplom Brawurowa interpretacja - talenty solo i świetna gra zespołowa.

W inscenizacji Teatru Studyjnego PWSFTviT przygotowanej przez Waldemara Zawodzińskiego wystąpili dyplomanci Wydziału Aktorskiego i młodsze roczniki oraz siódemka dynamicznych instrumentalistów z Akademii Muzycznej (uznanie za współpracę uczelni) czujących teatralną materię. Gombrowiczwskie pytanie czy to, co się dzieje to operetka, czy „patetyczny ludzkości dramat”, ma wiele wymiarów. Aktorskie walory nie zawsze idą w parze z wokalnymi, ale w końcu to parodia, gra... Realizatorzy z klasą zespalają „monumentalny idiotyzm operetkowy, z idącym w parze monumentalnym patosem dziejowym” - jak swoje wyobrażenia o inscenizacji formułował autor. Zaczyna się niczym rasowa operetka. Birbant Szarm (Dawid Ptak) i baron Firulet (Jakub Matwiejczyk) konkurują w zdobywaniu pań. Potem para Książęca(Paulina Walenciak i Mateusz Czwartosz) zaprasza mistrza Fiora (Anna Bieżyńska).

To on sprawi, że przedstawiona jako rewia mody wkroczy historia. Na wybiegu style i estetyki (nikt bardziej znacząco nie mógł ubrać aktorów niż Maria Balcerek). Galopuje czas, ustroje i rewolucje, co dotkliwie zaznacza obecność przerobionego z kamerdynera hrabiego Hufnagla potem aktywnego faszysty (Mateusz Więcławek). I wreszcie Albertynka (Weronika Asińska) tęskniąca za nagością - symbolem marzeń o uwolnieniu się od norm i nakazów. W świecie, w którym wszystko jest jak w śmiesznej i strasznej operetce albo cyrku, nawet trumna może być kolorowym pudełkiem. Wielkim atutem inscenizacji okazała się choreografia Pawła Kułagi, doskonale interpretująca muzykę Tomasza Kiesewettera. Groteska, absurd i parodia są w tym przedstawieniu starannie wymieszane. Brawo!

LISTY DO M 3 [ONLINE] LISTY DO M 3 [CDA, ZALUKAJ]

WIERSZYKI NA BOŻE NARODZENIE. Życzenia bożonarodzeniowe, świąteczne SMS-y. BOŻE NARODZENIE WIERSZE
W KTÓRE NIEDZIELE SĄ ZAMKNIĘTE SKLEPY [LISTA]
ŻYCZENIA NA BOŻE NARODZENIE, WIERSZYKI NA BOŻE NARODZENIE
RORATY ODPOWIEDZI 2017, 12 GRUDNIA [PYTANIA I ODPOWIEDZI]
UCHO PREZESA 29 ZA DARMO NA YOUTUBE

ZOBACZ POGODĘ NA DZIŚ - FILM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany