ExpressIlustrowany.pl - aktualności Łódź, wiadomości Łódź

Menu
Rekordowe zakupy MPK: w tym roku trafi do Łodzi 27...

(SP)

2018-05-10 17:35

2018-05-10 17:37

22 Komentarze
Dodaj komentarz

Rekordowe zakupy MPK: w tym roku trafi do Łodzi 27 tramwajów! Co jeździ po łódzkich torach? [LISTA, ZDJĘCIA]

(SP)

2018-05-10 17:35

Takich zakupów tramwajowego taboru łódzkie MPK nie robiło od wielu lat. Nasze miasto wzbogaci się o 12 nowiutkich pes swing i 15 używanych wagonów z Bochum.
1/11

(© MPK)

Opis: Do Łodzi trafiła właśnie szósta z dwunastu pes, kupionych przez MPK.
Przejdź do galerii
  • Wnętrze nowego swinga właściwie nie różni się od tramwajów, które od 2015 roku jeżdżą po trasie WZ.
  • Kabina motorniczego w niemieckim „bochumie”, czyli tramwaju NF6D. Widać wyraźnie, że pochodzi z początku lat 90. ubiegłego wieku.
  • Pasażerom w 25-letnim tramwaju z Bochum doskwiera latem brak klimatyzacji. Okna mają zbyt małe lufciki - mają zostać przerobione na większe, tak jak zrobiono to w cityrunnerach.
  • Do NF6D wsiada się wygodnie. Niska podłoga stanowi 70 procent powierzchni wagonu.
  • W zajezdni przy ul. Telefonicznej rozpoczęła się budowa hali obsługowo-serwisowej.
  • W nowej hali na pięciu torach będzie można obsługiwać jednocześnie dziesięć niskopodłogowych tramwajów.
Do zajezdni przy ul. Telefonicznej dotarła właśnie kolejna, szósta już pesa swing z zamówionych w Bydgoszczy dwunastu nowoczesnych tramwajów. Pozostałe mają znaleźć się w Łodzi do października. Cztery z nowo kupionych pes już wyjechały na trasę „czternastki”, piąta pojawi się tam w przyszłym tygodniu.

Swingi, teraz lekko zmodernizowane na życzenie miejskiego przewoźnika (50 miejsc siedzących oraz o jedno więcej dla inwalidy, lampy nad drzwiami doświetlające perony po zmroku), łodzianie doskonale już znają – 22 takie tramwaje kupiono w 2015 roku do obsługi zmodernizowanej trasy W-Z. Uzupełniły one niskopodłogowy tabor z lat 2007-2008 jeżdżący po trasie ŁTR (15 cityrunnerów i 10 pes tramicus).

Ale nowe swingi to tylko część tegorocznych zakupów MPK. Parę dni temu przyjechały z Bochum dwa tramwaje NF6D. I choć miłośnicy nowoczesności będą kręcić nosem, że kupujemy „starocie”, to za tą transakcją przemawia kilka argumentów: 25-letnie wagony są w bardzo dobrym stanie technicznym; koszt jednego to niecałe 100 tys. euro ( pesa jest siedem razy droższa); tramwaj ma w 70 procentach niską podłogę. Do końca br. w Łodzi znajdzie się 15 „bochumów”. W sumie więc nowych oraz starych (ale w miarę nowoczesnych) tramwajów przyjedzie w tym roku aż 27.

Również w bieżącym roku, do końca listopada, ma się zakończyć budowa hali w zajezdni przy ul. Telefonicznej. Będzie ona przeznaczona tylko do obsługi wagonów niskopodłogowych – pes i cityrunnerów W obiekcie o powierzchni blisko 4 tys. mkw znajdzie się pięć torów, na każdym będzie można serwisować równocześnie dwa tramwaje. Koszt tej inwestycji wyniesie nieco ponad 10 mln zł. Kolejne 6 mln pochłonie wybudowanie nowego obiektu podstacji trakcyjnej.

Co jeździ po łódzkich torach?


Tramwajowy tabor łódzkiego MPK stanowią przede wszystkim jednoczłonowe wagony „osiemsetpiątki”. Jest ich aż 406, w kilku odmianach:
  • 805Na – 196 sztuk
  • 805 Na (z nowym nadwoziem) – 142 sztuki
  • 805N Enika 3D – 4 sztuki
  • 805N Elin – 12 sztuk
  • 805N Woltan – 2 sztuki
  • 805N Woltan 3D – 50 sztuk.

Wszystkie niestety mają wysoko umieszczoną podłogę, więc trzeba do nich wchodzić po stopniach.

Na tabor przegubowy (82 tramwaje) składają się:
Cityrunner – 15
Pesa 122 N – 10 sztuk
Pesa 122 Nal Swing – 22 sztuki
oraz używane niemieckie pojazdy
Duewag GT6 – 5 sztuk
Duewag GT8N (niskopodłogowy) – 10 sztuk
Siemens (Duewag) M6S – 5 sztuk
Duewag M8C – 4 sztuki
Duewag M8CN (po modernizacji) – 10 sztuk
Siemens NF6D – 1 sztuka
(w tych liczbach nie uwzględniono tegorocznych nabytków, które już znalazły się w Łodzi)

Pogoda na weekend:

Komentarze

(22)
Sortuj komentarze: zwiń wszystkie wątki najnowsze najstarsze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się

Łódź powinna inwestować w autobusy na gaz LPG

+2 / -3

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Barnaba (gość)  •

Są bardziej mobilne, ciche i jeżdżą po tych samych ulicach co reszta samochodów.

Budowanie torowisk to marnotrawienie kasy przez ekipę Zdanowskiej.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Złomy

+2 / -6

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Po prostu prawda (gość)  •

To wszystko jest złom. Tramwaje z Bochum to szorty nie ma do nich części .

skomentuj

Częsci

+1 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Pasazer (gość)  •

Skąd taka wiedza że nie ma do nich części... Takie twierdzenie bez podstaw jest bez sensu. No ale jeśli rzeczywiscie by ich nie bylo to mamy w Lodzi 2 formy Woltan i Enika ktore produkują aparature elektryczną miedzy innymi dla MPK. Te formy raczej są w stanie wyprodukowac do tych wagonów nową aparature, tak jak do niektorych Cityrunnerów i konstali. Bedzie to nadal taneze niż nowy wagon

odpowiedzi (0)

skomentuj

...PO- prostu sukces!!!

+2 / -5

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

jednak wiem, że nic w tym g@wnianym mieście nie POmoże!!! (gość)  •

cały ten bajzel od dekad należałoby zburzyć i POstawić na nowo!!!

kto mieszka w łodzi, ten sam sobie szkodzi!

odpowiedzi (0)

skomentuj

Sprawa dla CBA

+7 / -6

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Rządy PO = kataklizm !!! (gość)  •

Kto i po co kupię stare wysłużone złomy , wydaje na to pieniądze publiczne jak zaraz trzeba będzie je naprawiać i złomować? Jak drogie są części zamienne i kto będzie to serwisował ? Czy to był tylko zakup na zasadzie "trzeba kupić tam i przelać pieniądze " a potem ch.. d...i kamieni kupa.

skomentuj

^

+1 / -2

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Karol (gość)  •

To jest naprawdę dziwne, z jednej strony nowoczesne, niskopodłogowe piękniutkie Pesy z klimatyzacją, z drugiej strony stare Niemce. Nie do końca to rozumiem.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Wciąż narzekacie na używane? To pomyślcie

+5 / -5

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Hehe (gość)  •

Zadanie za matematyki:
Miasto kupiło 12 nowych i 15 używanych.
1. Pokoloruj tramwaje :-)
2. Policz ile nowych wozów można by kupić gdyby całkowicie zrezygnować z zakupu starych.

Odpowiedź: ANI JEDNEGO. Kwota wydana na 15 starych tramwajów nie wystarczy na zakup nawet jednego nowego. Wystarczyłoby tak na 60% tramwaju.

skomentuj

Kwota ładowana w Lublinek powinna iść na komunikację

+2 / -2

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

mieszkaniec (gość)  •

40-50 milionów wyrzucamy w błoto.

odpowiedzi (0)

skomentuj

wspaniale się jeździ !

+5 / -8

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Widzew-Koluszki (gość)  •

Jak mam wolne to wsiadam rano do tramwaju i jeżdżę po całej Łodzi do nocy !!! Od pętli do pętli

odpowiedzi (0)

skomentuj

ulica

+13 / -4

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

jarek (gość)  •

ulica Wojska Polskiego - bilety są czasowe więc tu powinny być ulgowe bo tramwaj jedzie 10km/h ze względu na stan torowiska.

odpowiedzi (0)

skomentuj

KLIMA W MPK

+8 / -6

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

ANNA (gość)  •

W CITIRUNERACH JEST OKROPNIE NIE MA KLIMY I STRASZNIE GORĄCO SA MALO WYGODNE TRZESZCZA PISZCZA ... DO MPK LODZ. NIECH KIEROWCY WLACZAJA KLIMATYZACJE A TAM GDZIE NIE MA JEJ NIECH OTWIERAJA OKNA I DACHY.

odpowiedzi (0)

skomentuj

,

+4 / -5

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

, (gość)  •

M8c ile k**** sztuk?na chodzie rozumiemy a nie na waszych szrotach.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Rekordowy zakupMPK

+12 / -1

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Amator MPK (gość)  •

A niech ITD sprawdzi stan techniczny autobusów jak ładnie są porobione obejścia komputera bo części są za drogie podam mały przykład z gaśnicami w komorze silnika

skomentuj

Debil?

+2 / -5

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

? (gość)  •

Artykuł jest o tramwajach, a o czym pisze debil?

odpowiedzi (0)

skomentuj

Pisze o komunikacji prostaku.

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

pasażer (gość)  •

I to istotnych dla bezpieczeństwa pasażerów sprawach.

Nie musisz się popisywać chamstwem.

odpowiedzi (0)

skomentuj
1 »