Dziś o godz. 10 marszałek województwa łódzkiego ogłosił, że Pabianice otrzymają 11 mln zł z 26 mln zł środków budżetu państwa, które Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju zgodziło się na przekazanie dla województwa łódzkiego.
Pabianice zamierzają przeprowadzić wartą 145 mln zł inwestycję - modernizację linii tramwajowej numer 41, która obejmuje m.in. przebudowę głównej ulicy miasta i torowiska. Wcześniej miasto otrzymało już 88 mln zł dofinansowania. Ale po zakończeniu przetargu okazało się, że najtańsza oferta jest i tak o 28 mln zł za wysoka. Tę brakującą kwotę pokryje przekazane dzisiaj 11 mln zł, zaś 17 mln zł Pabianice pokryją z własnych środków, ewentualnie z emisji obligacji.
Czytaj na kolejnym slajdzie
Trzech wykonawców, którzy zadeklarowali przeprowadzenia tej inwestycji przedłużyło ważność ofert do lutego i kwietnia (termin upływał w styczniu), więc teraz Pabianicom pozostanie zabezpiecznie brakujących 17 milionów i rozstrzygnięcie przetargu. Termin zakończenia inwestycji to wrzesień 2021 r.
W zakres prac wchodzi: przebudowa torowiska (także w Ksawerowie) i jezdni głównej ulicy miasta - Warszawskiej i Zamkowej wraz z zerwaniem starej kostki z ul. Zamkowej, budowę asfaltowej drogi rowerowej, wspólnego pasa autobusowo - tramwajowego, montaż elektronicznych tablic informacji pasażerskiej, oświetlenie kilkudziesięciu przejść dla pieszych. Jezdnie byłyby zwężone do jednego pasa ruchu w każdą stronę.
Czytaj na kolejnym slajdzie
Stan torowiska w Pabianicach od lat jest tragiczny. W 2017 r. wyremontowana została sieć trakcyjna w Pabianicach (za ponad 600 tys. zł) i w Ksawerowie (za ponad 300 tys. zł). W czasie remontu tramwaj nie kursował z Pabianic do Łodzi. Przeprowadzenie remontu trakcji było koniecze i zlecone przez MPK, gdyż jazda tramwajem stała się już niebezpieczna. Remont trakcji wydłużył "życie" linii 41 tylko o 2 lata - potem pomóc mógł tylko gruntowny remont torowiska.