MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Papież już w Polsce! Ale... w gadżetach. Są już w sprzedaży pamiątki na Światowe Dni Młodzieży

Anna Agaciak, Lidia Bachórz
Rolety z Ojcem Świętym Franciszkiem
Rolety z Ojcem Świętym Franciszkiem Dziennik Polski
Do Światowych Dni Młodzieży zostało pięć miesięcy, ale jeden ze sklepów w Galerii Krakowskiej już sprzedaje plastikową podobiznę papieża Franciszka - solarnego. Figurka pod wpływem promieni słonecznych kiwa głową i błogosławi.

- To pierwszy nasz gadżet na tą okazję i już bardzo dobrze się sprzedaje - zapewnia ekspedientka. - Każdego dnia musimy uzupełniać ten towar.

Figurka solarnego papieża ma powodzenie, mimo że to kicz religijny. - Jest tak brzydki, że aż piękny. Muszę go mieć - śmieje się studentka kupująca Franciszka i dodaje, że zrobi mu zdjęcie, które wrzuci na portal społecznościowy, aby się nim pochwalić.

Dowiadujemy się przy okazji, że na Facebooku prężnie rozwija się społeczność: „Galeria kiczu religijnego”. Zaglądamy, aby zobaczyć, co zamieszczają tam internauci. Okazuje się, że przygotowania do przyjazdu papieża do Polski już się zaczęły. Uczestnicy grupy chwalą się serem Franciszkiem, okiennymi roletami z podobizną papieża i pościelą. W galerii jest też Franciszek w szklanej kuli. I solarny Franciszek, który ma mnóstwo fanów.

Nie tylko Franciszek jest obiektem twórczości odpustowych producentów. Chętnie sięgają oni po wizerunki Jezusa Chrystusa i Matki Boskiej, które trafiają na przykład na... kąpielówki i deskę klozetową. W galerii znaleźliśmy również plastikowe lampki nocne w kształcie Jezusa i Boga oraz czekoladowe lizaki z ukrzyżowanym Chrystusem. W internetowych sklepach też nie brakuje religijnego kiczu. Można kupić m.in. patelnię, na której da się usmażyć naleśniki z podobizną Jezusa, są tenisówki z wizerunkami świętych, MP3 w kształcie krzyża, linijka z Jezusem puszczającym oko czy otwieracz do piwa z papieżem.

Znawcy tematu nie mają wątpliwości, że przed Światowymi Dniami Młodzieży Kraków zostanie wręcz zalany odpustowymi gadżetami. Monika Rybczyńska, autorka logo na ŚDM, stwierdza, że tysiące firm, które będą produkować pamiątki na to wydarzenie, mogą się starać o umieszczenie na produktach logo imprezy.

- My niestety nie możemy ingerować w projekty, ale za to mamy prawo nie zgodzić się na umieszczenie logo na przedmiotach, które byłyby poniżej poziomu - wyjaśnia.

Pani Monika, która uczestniczyła w ŚDM w Rio de Janeiro, przypomina sobie, że tam zaskoczyły ją sprzedawane na ulicach klapki japonki z wizerunkiem świętych. - Na pewno na takich przedmiotach nie pozwolilibyśmy umieścić logo - zastrzega.

Prof. Zbigniew Pasek, religioznawca i sympatyk kiczu religijnego, zauważa, że już słowo „kicz” jest bardzo subiektywne.

- Wiele osób uważa, że to jest fajna i co ważne tania pamiątka, którą należy mieć - mówi profesor. - Zapewniam, że taka sztuczność, plastik się podoba i wcale nie jest powodem do wstydu.

Wydawnictwo św. Stanisława jest wyłącznym dystrybutorem oficjalnych gadżetów na Światowe Dni Młodzieży. Wszystkie muszą być zatwierdzone przez Komitet Organizacyjny i ozdobione logo.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany