23 listopada podpisano umowę na projekt tunelu, których pociągi KDP będą przejeżdżać pod Łodzią Inwestorem jest spółka Centralny Port Komunikacyjny, a wykonawcą będzie konsorcjum firm Metroprojekt i SUD Architekt Polska. Wartość zamówienia to prawie 60 mln złotych.Tunel będzie miał 4 kilometry długości i nie będzie w nim żadnych stacji ani przystanków poza Łodzią Fabryczną, na której będą się zatrzymywały pociągi dużych prędkości. Przeznaczone są dla nich dwa perony od strony EC1, czyli numer 3 i 4. Drążenie tego tunelu zacznie się od Łodzi Fabrycznej, a jego wylot zaplanowano w rejonie Lublinka w pobliżu istniejącej linii kolejowej do Pabianic. Dalej tory KDP pobiegną już po powierzchni w kierunku Sieradza, gdzie zaplanowano rozgałęzienie na Wrocławia i Poznań
– Tunel będzie elementem tzw. szprychy nr 9, która włączy miasto w system kolei dużych prędkości. Zapewni ona pasażerom atrakcyjne czasy przejazdu, np. z Łodzi do Warszawy w 45 minut (obecnie ponad godzinę), a z Łodzi do Wrocławia i Poznania w 1 godz. 10 min (obecnie ponad 3 godziny) – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.
Minister Horała odniósł się też do planowanego przebiegu linii KDP przez przedmieścia Łodzi mówiąc, że nic nie jest przesądzone, a wszystkie warianty nadal są na stole. Oznacza to tyle, że wciąż będą trwały konsultacje z mieszkańcami Brzezin, Mileszek czy Lutomierska na temat szczegółowego przebiegu linii KDP na odcinku nie znajdującym się w tunelu.
Prace przy budowie tunelu mają ruszyć w 2023 roku, a pierwszy pociąg powinien przejechać nim cztery lata później. Będą to pociągi rozwijające prędkości rzędu 300 km/h, dzięki czemu podróże po Polsce staną się o wiele szybsze niż obecnie. Po linii KDP będą tez kursować wolniejsze składy, ale nie będzie tam ruchu regionalnego, aglomeracyjnego ani towarowego. Tory będą oddzielone ogrodzeniem i pozbawione skrzyżowań z drogami w jednym poziomie. Najważniejszym elementem linii KDP będzie tunel, który pozwoli na przejście tej kolei pod Łodzią.
– Tunel w Łodzi to najbardziej zaawansowane zadanie inwestycyjne w ramach Programu CPK, a dzisiejsze wydarzenie przybliża nas do wbicia pierwszej łopaty. Na zaawansowanym etapie przygotowań jest w sumie ok. 1 000 km tras planowanych tras w różnych częściach Polski, dla których trwają inwentaryzacje przyrodnicze i przygotowywane są studia techniczno-ekonomiczno-środowiskowe. Naszym celem jest jak najszybsze rozpoczęcie prac projektowych i budowlanych w celu dotrzymania harmonogramu – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.
Nie wiadomo jeszcze, czy do drążenia tunelu KDP użyta zostanie ta sama maszyna, która obecnie buduje tunel dla kolei konwencjonalnej pomiędzy Kozinami a Łodzią Fabryczną. Takie rozwiązanie jest brane pod uwagę, ale wszystko zależy od stanu tej maszyny po zakończeniu budowy tunelu, który obecnie powstaje.
Zakaz krzyży w warszawskim urzędzie. Trzaskowski wydał rozporządzenie
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Ile dać na komunię? Roksana Węgiel komentuje. Wspomniała o kopertach pieniędzy
- Skrzynecka WYLECI z "TTBZ"?! Mamy sensacyjne przecieki: "NIKT JEJ TAM NIE CHCE"
- Rafał Mroczek pije kawkę w basenie na Bali. Wiemy, ile nowożeńcy zapłacili za nocleg
- Kubicka na ostatniej prostej przed porodem. Takiej jej jeszcze nie widzieliście