MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Polityczne rozgrywki z Koleją Dużych Prędkości.

Mirosław Malinowski
Mirosław Malinowski
Politycy KO uważają, że nowy przebieg KDP to krzywda dla mieszkańców. W poniedziałek ma odbyć się w tej sprawie nadzwyczajna sesja Rady Miejskiej.
Politycy KO uważają, że nowy przebieg KDP to krzywda dla mieszkańców. W poniedziałek ma odbyć się w tej sprawie nadzwyczajna sesja Rady Miejskiej. Mirosław Malinowski
Nowa propozycja przebiegu Kolei Dużych Prędkości wywołała wiele emocji na sesji sejmiku województwa łódzkiego. A w poniedziałek tą kwestią zajmie się Rada Miejska w Łodzi.

W porządku obrad sejmiku znalazły się dwa projekty uchwał w tej sprawie: jeden przygotowany przez radnych KO, który negatywnie ocenia nowy przebieg trasy i drugi autorstwa radnych PiS, według którego generalna koncepcja przebiegu korytarzy transportowych jest pozytywna, jednak może zagrozić parkom w zachodniej części Łodzi oraz naruszać interesy mieszkańców Lutomier­ska, Wodzie­rad, Konstanty­nowa Łódzkiego i Złotna.
Do Łodzi przyjechał poseł Michał Horała, pełnomocnik rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego, który przekonywał radnych sejmiku do zaproponowanego nowego przebiegu KDP, który ma służyć przede wszystkim potrzebom CPK powstającego pod Baranowem. Okazało się też, że linia KDP nie będzie służyć jedynie szybkiej kolei jeżdżącej ponad 300 km/godz., ale też będą na niej jeździły zwykłe pociągi.

– Dla dotychczasowego przebiegu KDP w 2015 r. sporządzono studium wykonalności. Można było ogłaszać przetargi. Przebieg KDP w tzw. Y, czyli liniami kolejowymi biegnącymi z zachodu przez Poznań i Wrocław, a potem łączącymi się i prowadzącymi przez Łódź do Warszawy został wpisany do unijnej sieci transportowej TEN-T. A warto pamiętać, że na przygotowaną już dokumentację wydano kilkadziesiąt mln zł – mówi na sesji sejmiku Grabarczyk, poseł KO. – Budowa CPK bez KDP stanie pod znakiem zapytania, bowiem jeżeli pasażerowie z zachodnich części kraju nie będą mogli szybko dojechać do CPK, to będą wybierać lotniska w innych krajach.

Ostatecznie sejmik przyjął uchwałę-stanowisko pozytywnie oceniającą nową wersję przebiegu KDP, jednak z krytycznymi uwagami dotyczącymi odcinka Łódź – Konstantynów Łódzki – Lutomiersk.

Sprawą konsultacji przebiegu KDP przez park na Zdrowiu i osiedle na Złotnie zajmie się w poniedziałek na nadzwyczajnej sesji Rada Miejska.
– Jako przewodniczący Rady i mieszkaniec Złotna kategorycznie sprzeciwiam się pseudokonsultacjom i samemu pomysłowi zmiany przebiegu trasy kolejowej – mówi Marcin Gołaszewski, który zachęca łodzian do podpisywania w internecie petycji „Nie dla kolei przez rezerwat i osiedla”.
Również posłowie Łódzkiego Zespołu Parlamentarnego przyjęli stanowisko negatywnie oceniające nowy przebieg KDP przez osiedla mieszkaniowe i tereny rekreacyjne. Opowiedzieli się też za przyjętym w 2013 r. wersji przebiegu KDP.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Katastrofa śmigłowca z prezydentem Iranu. Co dalej z tym krajem?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany