Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Polskie firmy nie mają do siebie zaufania

AIP
Niski poziom zaufania między przedsiębiorcami negatywnie wyróżnia polską gospodarkę, a polscy przedsiębiorcy niewiele robią by ten stan zmienić, wynika z badania Rzetelnej Firmy.

W świecie pełnego zaufania odsetek firm, które dotrzymują wspólnie ustalonych terminów jest bliski 100 proc. Badanie Rzetelnej Firmy pokazuje, że na 1 115 ankietowanych przedsiębiorców z taką sytuacją spotyka się jedynie trzy czwarte z nich. Jedynie, bo mimo że to znacząca przewaga, należy ocenić ten wynik negatywnie. Nic tak nie buduje zaufania w biznesie, jak pewność, że kontrahent zachowa się wobec nas uczciwie.

Co czwarty właściciel firmy przyznał, że w ciągu ostatnich 12 miesięcy zdarzyła się mu się sytuacja, że kontrahent zwrócił nadpłaconą kwotę bez konieczności upominania się. Takie sytuacje przyczyniają się do wzrostu poczucia, że polscy przedsiębiorcy są uczciwi. Odrobinę więcej, bo 38,7 proc. firm przyznało, że ich kontrahent nieodpłatnie i dobrowolnie usunął wadę produktu/usługi pomimo że nie obligowała go do tego umowa. Takie zachowanie świadczy o wysokiej jakości i dbałości o kontakty biznesowe.

– Zaufanie w biznesie nie jest wartością daną, trzeba je nieustannie budować – mówi Waldemar Sokołowski, prezes Rzetelnej Firmy. – W dużej mierze wynika to z doświadczeń samych przedsiębiorców. Jeżeli spotykają ich same dobre doświadczenia, to ich poziom zaufania do innych podmiotów rynku, nawet tych nieznanych, jest wyższy. Dlatego tak istotne jest, by wzmacniać pozytywne postawy w biznesie i promować uczciwość – dodaje.

W badaniu Rzetelnej Firmy pokazano także częstość występowania zdarzeń niszczących poziom zaufania. Z jednej strony należą do nich sytuacje, gdy po podpisaniu umowy kontrahent domaga się zwiększenia kontraktu bez podwyższania jego wartości, już po podpisaniu umowy. Do takiej sytuacji przyznało się 44 proc. przedsiębiorców.

Z kolei 58,7 proc. przedsiębiorców spotkało się z sytuacją ogłaszania przetargów lub proszenia o przygotowanie oferty bez zamiaru zawarcia umowy. Głównym celem takich zdarzeń była zwykła nieuczciwość, chęć zebrania pomysłów lub wypełnienie wymaganej liczby ofert w przetargu, w momencie gdy zwycięzca już był znany.

Innym przykładem, który cieniem kładzie się na zaufanie w biznesie jest nieuczciwa konkurencja. Co trzeci przedsiębiorca przyznał, że w ostatnim roku spotkała go sytuacja, że jego konkurencja rozpowszechniała o nim nieprawdziwe informacje, aby zdyskredytować go w oczach klientów.

– Niestety, nasz sondaż pokazał, że zdarzenia budujące zaufanie wśród przedsiębiorców występują nie tak często, jak byśmy tego sobie życzyli. Ludzie biznesu muszą zrozumieć, że to od nich zależy sytuacja w gospodarce. Jeśli sami nie zaczną traktować się rzetelnie i uczciwie, nie mogą oczekiwać, że inni postąpią tak wobec nich – podsumowuje Sokołowski.

Czytaj także w Expressie Ilustrowanym:
ŚMIESZNE WIERSZYKI URODZINOWE, ZABAWNE SMSY NA URODZINY
ŻYCZENIA NA OSIEMNASTKĘ
ŻYCZENIA NA 40 URODZINY
ŚREDNIA DŁUGOŚĆ PENISA...
ŻYCZENIA NA ŚLUB. WIERSZYKI ŚLUBNE [ŚMIESZNE, KRÓTKIE]
SKARPETKI ZŁUSZCZAJĄCE [GDZIE KUPIĆ, CENA, OPINIE]
CZEGO NIE MOŻNA JEŚĆ W CIĄŻY
Przegląd samochodu CENA
DISNEY INFINITY. JAK DZIAŁA? [GDZIE KUPIĆ, CENY]

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rewolucyjne zmiany w wynagrodzeniach milionów Polaków

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany