MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Racer, niezwykły śmigłowiec Airbus Helicotpers, po raz pierwszy w powietrzu. Wielki udział w jego opracowaniu mają łódzcy inżynierowie

Sławomir Sowa
Sławomir Sowa
Pierwszy lot Racera w Marignane.
Pierwszy lot Racera w Marignane. Jérôme Deulin / Airbus Helicopters
W Marignane we Francji wzniósł się po raz pierwszy w powietrze niezwykły śmigłowiec Racer skonstruowany przez koncern Airbus Helicopters. Ta zadziwiająca maszyna ma standardowy wirnik główny jak każdy helikopter oraz dwa śmigła z boku, podobnie jak samolot, ale pchające. Wielki udział w powstaniu tej konstrukcji mają łódzcy inżynierowie z biura konstrukcyjnego Airbus Helicopters w Łodzi, Politechniki Łódzkiej i centrum testowego Airbus Helicopters w Strykowie.

Demonstrator technologii śmigłowcowych Racer, opracowany przez firmę Airbus Helicopters w europejskim projekcie badawczym Clean Sky 2, odbył w Marignane koło Marsylii pierwszy lot. Przebywał w powietrzu około 30 minut, co umożliwiło zespołowi testującemu sprawdzenie ogólnego zachowania wiropłata. To początek dwuletniej serii prób, mających na celu stopniowe weryfikowanie parametrów pilotażowych maszyny i zademonstrowanie jej możliwości osiągania dużych prędkości przelotowych.

- Dzięki zastosowanym 90 patentom Racer jest doskonałym przykładem innowacyjności, jaką można osiągnąć, gdy europejscy partnerzy łączą siły. Pierwszy lot to chwila dumy dla Airbus Helicopters i dla naszych 40 partnerów w 13 krajach - powiedział Bruno Even, dyrektor generalny Airbus Helicopters. - Niebawem Racer pokaże, że jest pionierem w zakresie dużych prędkości, co pozwoli nam opracować system lotów w trybie ekologicznym, przyczyniający się do zmniejszenia zużycia paliwa.

Jak informuje koncenr, zoptymalizowany pod kątem prędkości przelotowej przekraczającej 400 km/godz, demonstrator ma pomóc w wypracowaniu optymalnego kompromisu między szybkością lotu, kosztami eksploatacji i osiągami maszyny. Celem projektu jest także zmniejszenie zużycia paliwa o około 20% w porównaniu z wiropłatami tej samej klasy obecnej generacji, dzięki optymalizacji aerodynamicznej i innowacyjnemu układowi napędowemu, działającemu w trybie oszczędnym.

Opracowany we współpracy z Safran Helicopter Engines, hybrydowo-elektryczny system napędu ekonomicznego umożliwia zatrzymanie jednego z dwóch silników Aneto-1X podczas przelotu, przyczyniając się do ograniczenia emisji CO2. Projektanci Racera chcą ponadto pokazać, w jaki sposób jego szczególna konstrukcja może przyczynić się do zmniejszenia hałasu emitowanego podczas lotu.

Najpierw był X3, najszybszy helikopter świata

W architekturze płatowca konstruktorzy Racera odwołali się do konfiguracji aerodynamicznej zastosowanej w demonstratorze Airbus Helicopters X3, który w 2013 roku pobił rekord prędkości, lecąc 472 km/godz. Podczas gdy celem budowy X3 było sprawdzenie innowacyjnego pomysłu - połączenia stałych skrzydeł pozwalających uzyskać energooszczędną siłę nośną, bocznych wirników dających energooszczędny napęd i głównego wirnika zapewniającego energooszczędne pionowe starty i lądowania - konstruktorzy Racera chcą uzyskać statek powietrzny w konfiguracji zbliżonej do docelowej (operacyjnej), oferujący zwiększone możliwości w przypadku niektórych zadań, tam gdzie duża prędkość lotu może być największą zaletą.

Łódzcy inżynierowie budują nowatorski śmigłowiec

Działające od ponad 9 lat w Łodzi Biuro projektów Airbus Helicopters Polska uczestniczyło od samego początku w realizacji projektu Racer. Wcześniej w projektowaniu X3 uczestniczyli inżynierowie z Politechniki Łódzkiej, z którą Airbus Helicopters blisko współpracuje.

Łódzcy inżynierowie brali udział w projektowaniu, testowaniu oraz obliczaniu wytrzymałości dla wielu krytycznych części mechanicznych oraz elementów struktury Racera.

Jednym z kluczowych zadań realizowanych w Łodzi były prace nad systemem napędowym obejmującym skrzynię główną oraz innowacyjny wał boczny wraz ze sprzęgłem, który został opracowany, wyprodukowany i przetestowany w Polsce. W pracach tych uczestniczyli również naukowcy z Politechniki Łódzkiej.

Wielu pracowników było również zaangażowanych w prace nad zaprojektowaniem systemu paliwowego, amortyzatora drgań czy elementów śmigieł. W łódzkim biurze wykonywane były również obliczenia wytrzymałościowe dla elementów struktur, w tym podwozia oraz kadłuba, jak również obliczenia mające na celu optymalizację rozłożenia ciężaru.

Z kolei w Centrum Airbus Helicopters Polska w Strykowie testowane były elementy mechaniczne Racera. między innymi elementy sterujące oraz wał napędzający wirnik boczny.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na dzienniklodzki.pl Dziennik Łódzki