To będzie skomplikowana operacja. Peronowa wiata zwieńczona zadaszeniem z żelbetowych kielichów zostanie podniesiona i ustawiona w innym miejscu - ekipy remontowe już zamontowały na niej wielkie stalowe szyny wzmacniające. Nic nie może się jej stać, bo obiekt będący przykładem powojennej modernistycznej architektury kolejowej jest wpisany do rejestru zabytków. Opiekę nad nim sprawuje konserwator zabytków.
Unikatowa wiata na stacji "Pogodno" została wybudowana w 1973 r. (zaprojektowała ją architekt Danuta Lisiecka). Zabytek składa się z żelbetowych kielichów, które tworzą charakterystyczne, modernistyczne zadaszenie. Przypomnijmy, że zgodnie z pierwotnymi planami dotyczącymi kompleksowej przebudowy przystanku osobowego Szczecin Pogodno, obiekt był przeznaczony do rozbiórki. Jednak w grudniu 2018 r. Wojewódzki Konserwator Ochrony Zabytków w Szczecinie wszczął (dzięki zaangażowaniu szczecinian), postępowanie administracyjne, dotyczące wpisania wiaty do rejestru zabytków. Udało się, wiata została uznana za cenny przykład modernizmu i uniknęła zniszczenia. Teraz - po jej przesunięciu - będzie odremontowana (wykonawca uzyskał już pozwolenie na ingerencję w zabytek).
Zmodernizowany zostanie również cały peron "wyspowy".
- Dwukrawędziowy peron będzie posiadał wysokość ułatwiającą podróżnym wsiadanie i wysiadanie z pociągów, a odnowiona wiata i nowe ławki zapewnią komfortowe warunki oczekiwania na przyjazd pociągu - mówi Bartosz Pietrzykowski z zespołu prasowego PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. - Ponadto planowane jest zamontowanie energooszczędnego oświetlenia oraz tablic z czytelnym oznakowaniem i gablot z rozkładami jazdy. Dzięki windom oraz ścieżkom naprowadzającym, przystanek będzie dostępny dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się.
Projekt zakłada możliwość wejścia na peron z trzech kierunków. Główne, tak jak to jest obecnie, prowadzić będzie z Mostu Akademickiego (w ciągu ul. Mickiewicza). Kolejne dwa, od parku Noakowskiego i, po przeciwnej stronie, od ul. Twardowskiego. Aby umożliwić podróżnym "przeskoczenie" torów, zostanie wybudowana nowa kładka dla pieszych. Dzięki niej kibice będą mogli bezpiecznie dotrzeć na Stadion Miejski im. Floriana Krygiera - miasto już wybudowało pomiędzy ogródkami działkowymi kilkudziesięciometrowy łącznik prowadzący od torów (w tym miejscu zaplanowano zejście z kładki) do ulicy.
Jak podaje Bartosz Pietrzykowski, na linii kolejowej nr 406 wykonawca zakończył już roboty przy torze nr 1.
- Prace na tej linii planujemy zakończyć w IV kwartale 2025 roku - twierdzi przedstawiciel PLK. - Pociągi w ramach Szczecińskiej Kolei Metropolitalnej będą mogły pojechać na przełomie 2025 i 2026 roku.
Szczecińska Kolej Metropolitarna to tzw. szybka kolej miejska, łącząca szczecińskie osiedla na prawobrzeżu z centrum Szczecina oraz Policami, Goleniowem, Stargardem i Gryfinem. Projekt zakłada, że SKM wykorzystywać będzie istniejący układ torów kolejowych i stacji - część z nich jednak trzeba wcześniej wyremontować.
SKM-ka, razem ze skomunikowanymi węzłami przesiadkowymi, będzie wkrótce główną osią transportu publicznego w Szczecińskim Obszarze Metropolitalnym. Tworząc zintegrowany z innymi gałęziami transportu publicznego (tramwaje, autobusy) oraz indywidualnego (parkingi P&R, B&R) system kolejowych połączeń. Zapewni szybkie, wygodne i bezpieczne przemieszczanie się w obrębie SOM. Projekt jest współfinasowany ze środków Unii Europejskiej.
Potężne ulewy i gradobicia. Strażacy walczyli żywiołem
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?