Jeszcze w latach 70. ubiegłego wieku łączna długość torów kolejek leśnych w Puszczy Białowieskiej wynosiła ponad 120 km. Kolejki były wykorzystywane do transportu drewna z miejsc wyrębu do tartaku w Hajnówce. Pociągi zestawiano ze specjalnych wózków, na które wkładało się dłużycę, czyli ścięte i wstępnie obrobione w lesie pnie drzew. Takie liczące nawet kilkaset metrów składy ciągnięte były najpierw przez małe parowoziki, a następnie od lat 60. przez lokomotywy spalinowe. Transporty drewna z lasu trwały całymi godzinami, bo pociąg rozpędzał się najwyżej do 20 km/h w obawie o wykolejenie lub zgubienie dłużycy.
Rola kolejek leśnych w transporcie drewna malała wraz z rozwojem transportu samochodowego. Likwidowano kolejne odcinki torów, aż wreszcie w roku 1991 całkowicie zaprzestano transportu drewna kolejką. Początkowo groziła jej fizyczna likwidacja i pocięcie całego taboru na żyletki, ale na szczęście lokalni miłośnicy kolei do tego nie dopuścili. Po kilku latach bezruchu kolejka leśna znów wyruszyła na trasę, tyle że tym razem jako atrakcja turystyczna. Małe lokomotywki ciągną teraz po puszczańskich ostępach pociągi z wycieczkami. Dostępne są dwie trasy: Hajnówka-Topiło (11 km) i Hajnówka-Dolina Rzeki Leśnej (6 km). Powstał też skansen taboru na dawnej stacji Głuszec blisko polsko-białoruskiej granicy.
Tanie linie trują! Ryanair i Wizz Air na czele
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- W takich warunkach nie chce mieszkać Paulina Krupińska! Woli Warszawę | ZDJĘCIA
- Dawno niewidziana żona Kota na mieście. Tak się zachowują, gdy nikt nie patrzy
- Miał być ślub, jest pożegnanie. Janina potwierdza rozstanie z Tadeuszem
- Mroczek pokazał zdjęcia z sesji ślubnej. Projektantka ma drobne ALE do stylizacji