Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Tunel pod Łodzią. Rozpoczęła się budowa tunelu między dworcem Łódź Kaliska, a Łódź Fabryczna

Jacek Zemła
Komora startowa dla tarczy TBM ma 30 metrów głębokości i tyleż średnicy.Na jednym z trzech placów budowy tunelu - przy ulicy Stolarskiej  - zakończyło się betonowanie komory startowej dla większej z dwóch maszyn TBM (ang. Tunel Boring Machine). Będą one drążyły tunele dla podziemnej linii kolejowej łączącej dworzec Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieniec. W ziemi powstała ogromna dziura, do której wstawiony zostanie równie potężny „kret”. Będzie on za pomocą obrotowej tarczy o niezwykłej twardości drążył przekop pod miastem.Czytaj, zobacz ZDJĘCIA na kolejnym slajdzie
Komora startowa dla tarczy TBM ma 30 metrów głębokości i tyleż średnicy.Na jednym z trzech placów budowy tunelu - przy ulicy Stolarskiej - zakończyło się betonowanie komory startowej dla większej z dwóch maszyn TBM (ang. Tunel Boring Machine). Będą one drążyły tunele dla podziemnej linii kolejowej łączącej dworzec Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieniec. W ziemi powstała ogromna dziura, do której wstawiony zostanie równie potężny „kret”. Będzie on za pomocą obrotowej tarczy o niezwykłej twardości drążył przekop pod miastem.Czytaj, zobacz ZDJĘCIA na kolejnym slajdzie Grzegorz Gałasiński
Na jednym z trzech placów budowy tunelu - przy ulicy Stolarskiej - zakończyło się betonowanie komory startowej dla większej z dwóch maszyn TBM (ang. Tunel Boring Machine). Będą one drążyły tunele dla podziemnej linii kolejowej łączącej dworzec Łódź Fabryczna z Łodzią Kaliską i Łodzią Żabieniec. W ziemi powstała ogromna dziura, do której wstawiony zostanie równie potężny „kret”. Będzie on za pomocą obrotowej tarczy o niezwykłej twardości drążył przekop pod miastem.

Tunel pod Łodzią

Komora startowa ma 30 metrów głębokości i tyleż średnicy. Przypomina ogromną studnię, a nawet wielki wąwóz. Podczas jej budowy wydobyto ok. 20 tys. metrów sześciennych ziemi, która trafiła na budowę drogi ekspresowej S14 w okolicach Łodzi. Ściany komory zostały obetonowane, teraz trwa betonowanie płyty dennej, na której stanie wielki kret.

To stąd wgryzie się on w ziemię i będzie drążył tunel o średnicy 12,7 metra długi na 3 km, bo tyle liczy odległość od ulicy Stolarskiej do Łodzi Fabrycznej. Tunel przejdzie pod ulicami Drewnowską, Karskiego, Ogrodową, Wólczańską, Zachodnią, Piotrkowską i Sienkiewicza. Będą w nim dwa tory, którymi za ok. 3 lata pojadą pociągi.

- Pierwsze prace przy drążeniu tuneli zaplanowano w grudniu. Duża maszyna o średnicy ponad 13 m i długości 110 m wykona odcinek od ul. Odolanowskiej do Łodzi Fabrycznej - mówi Arnold Bresch, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A. - Mniejsza tarcza wydrąży cztery jednotorowe tunele o łącznej długości ok. 4,5 km i średnicy 8,5 m. Rozpoczęcie drążenia przewidziano z rejonu ul. Długosza w kierunku ul. Stolarskiej. Następnie maszyna zostanie obrócona i zacznie pracę do stacji Łódź Żabieniec.

Tarcza „mechanicznego kreta” kopiącego tunel pod Łodzią obraca się bardzo wolno. Wykonuje mniej więcej trzy obroty na minutę rozdrabniająć grunt i skały, które są na bieżąco wydobywane na powierzchnię. Wraz z przesuwaniem się tarczy powstaje przestrzeń, w której układane będą kolejne pierścienie, zwane tubingami, podtrzymujące grunt nad wykopem. W ciągu doby maszyna może wydrążyć i zabezpieczyć tubingami około 10-15 m tunelu.

Gdyby utrzymano takie tempo, budowa 3-kilometrowego odcinka trwałaby około roku. I takie są założenia, o ile po drodze nie pojawią się problemy. Maszyna może trafić na podziemne cieki wodne, jeziora, kurzawkę lub inne niespodzianki. Dlatego obecnie nikt nie jest w stanie podać dokładnej daty zakończenia budowy, choć przedstawiciele PKP PLK już sugerują, że może to być nawet koniec roku 2022.

Łodzianie obawiają się tymczasem, że prowadzone pod najstarszą częścią miasta prace ziemne spowodują spękanie, a być może także zawalenie się niektórych budynków. Inwestor zapewnia jednak, że nie ma powodu do niepokoju.

- Konstrukcja maszyny TBM zapobiega osiadaniu terenu i drganiom, minimalizuje też kolizje z infrastrukturą miejską - tłumaczy Arnold Bresch z PKP PLK - Na budynkach, pod którymi będą prowadzone prace wiertnicze zostaną zainstalowane specjalne czujniki, tzw. tensometry służące do pomiaru naprężeń i ewentualnych przesunięć elementów budynku. To bardzo precyzyjne urządzenia, odnotowujące już milimetrowe zmiany w konstrukcji budynku. Operator maszyny drążącej będzie miał bieżący podgląd wskazań tych czujników i w razie zauważenia jakichś nieprawidłowości, prace będą wstrzymywane do czasu znalezienia rozwiązania problemu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany