ExpressIlustrowany.pl - aktualności Łódź, wiadomości Łódź

Menu
Jedz zdrowo z Olgą Chaińską. Kalorie pod kontrolą. Ile ich...

Izabela Mortas

2018-05-18 09:39

2018-05-18 09:40

1 Komentarz
Dodaj komentarz

Jedz zdrowo z Olgą Chaińską. Kalorie pod kontrolą. Ile ich potrzebujesz?

Izabela Mortas

2018-05-18 09:39

Nie chodzi o to, by obsesyjnie liczyć kalorie, lecz wiedzieć, ile potrzebuje ich nasz organizm. W ten sposób łatwiej będzie nam kontrolować naszą wagę. Jak to zrobić? Podpowiada Olga Chaińska, nasz ekspert - dietetyk i trener personalny, właścicielka klubu Expert Fitness w Kielcach.
- Warto zwracać uwagę na ilość zjadanych kalorii - mówi Olga Chaińska, dietetyczka i trenerka. - Warto zwracać uwagę na ilość zjadanych kalorii - mówi Olga Chaińska, dietetyczka i trenerka.

- Warto zwracać uwagę na ilość zjadanych kalorii - mówi Olga Chaińska, dietetyczka i trenerka. (© archiwum)

Gotowe diety, które bez problemu odnajdziemy w internecie, nie są nigdy dostosowane do naszych indywidualnych potrzeb. Aby osiągnąć zamierzony cel, musimy ułożyć dietę dostosowaną do upodobań i co niezwykle ważne - odpowiadającą naszemu zapotrzebowaniu energetycznemu. Takie zapotrzebowanie możemy poznać sami.- Musimy wiedzieć, że podstawowa przemiana materii to ilość kalorii, jaką nasz organizm potrzebuje do podtrzymania wszystkich podstawowych funkcji życiowych.
To ilość niezbędna do prawidłowej pracy nerek, serca, mózgu, codziennego funkcjonowania w pozycji spoczynkowej, czyli bez ruchu. W praktyce jednak codziennie wykonujemy szereg czynności, do których potrzebujemy więcej energii - chodzimy do pracy, gotujemy, jeździmy na rowerze czy też uprawiamy regularny wysiłek fizyczny. Wówczas mówimy o całkowitej przemianie materii, czyli takim wydatku energetycznym, który osiągamy, wykonując codzienne czynności- wyjaśnia Olga.

Zapotrzebowanie energetyczne zależy od wielu czynników, takich jak wiek, płeć, aktywność fizyczna czy aktualny stan zdrowia. Inny wydatek energetyczny będą miały dzieci, inny osoby dorosłe, a jeszcze inny kobiety w ciąży czy osoby bardzo chore, które większość czasu spędzają w pozycji leżącej. Należy pamiętać, że u dzieci nie powinno się liczyć kalorii, a już na pewno nie stosować diet redukcyjnych.

CZYTAJ RÓWNIEŻ: Bilans energetyczny - co to jest? Sprawdź, jaki jest Twój

Oczywiście ma znaczenie nie tylko dostarczenie odpowiedniej podaży energii, lecz także jakość spożytego jedzenia. - Możemy zjeść porcję frytek i hamburgera z dużą ilością sera żółtego i sosów, do tego wypić szklankę słodzonego napoju i spożyć w ten sposób około 1000 kcal z małą wartością odżywczą. Kiedy natomiast zjemy kaszę gryczaną z mięsem lub rybą pieczoną, do tego surówkę ze świeżych warzyw, a wszystko popijemy wodą, kaloryczność będzie mniejsza, ale za to taki posiłek dostarczy nam wielu korzystnych witamin i składników mineralnych podtrzymujących dobry stan naszego zdrowia - zaznacza Olga.

Aby ustalić naszą indywidualną całkowitą przemianę materii, najlepiej udać się do dietetyka, który posiada dobry analizator składu ciała i powie nam, jaka jest odpowiednia dla naszej płci, wieku i aktywności fizycznej podstawowa przemiana materii, a jaka całkowita przemiana materii. Można zrobić to także samemu w warunkach domowych - w ramce obok prezentujemy wzór, który pomoże nam to obliczyć.

Kalorie to nie wszystko

Pamiętajmy, że na początkowym etapie odchudzania, dla osób które dotąd jadały mało i nieregularnie, najważniejsze jest wypracowanie prawidłowych nawyków żywieniowych i w drugiej kolejności kaloryczność diety. Gdy zjemy 2 posiłki o wartości 1600 kcal, nasz metabolizm będzie zwolniony i organizm odłoży zapasy tłuszczu w postaci tkanki tłuszczowej. Lepiej zjeść kilka mniejszych posiłków o regularnych porach.

CZYTAJ TAKŻE: Ile kalorii powinieneś zjadać codziennie? Oblicz!


ZOBACZ TAKŻE: 8 najbardziej kalorycznych owoców

(Dostawca: x-news)


POLECAMY RÓWNIEŻ:

Poznaj i zastosuj w swojej diecie 25 zasad zdrowego żywienia




Te domowe aktywności pomogą Ci szybko spalić kalorie!

Zdrowy kręgosłup - oto ćwiczenia, które pomogą. Wypróbuj!

Naturalne afrodyzjaki dla kobiet i mężczyzn, które na pewno masz w swojej kuchni [ZDJĘCIA]

Te witaminy i mikroelementy wzmocnią twój organizm [ZDJĘCIA]

Nie chcesz zachorować na raka? Oto 6 najważniejszych zasad diety

Lista domowych czynności, które poprawiają zdrowie i urodę


Czytaj treści premium w Expressie Ilustrowanym Plus

Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

Komentarze

(1)
Sortuj komentarze: zwiń wszystkie wątki najnowsze najstarsze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się

Liczniki kalorii

0 / 0

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Paweł (gość)  •

Można też użyć ciekawych liczników kalorii i aktywności fizycznej. Zakłada się go jak zegarek i po jednym dniu mamy obszerne informację o naszej aktywności, zużytych kaloriach etc. Fajne są np. ActiGraph'y: http://www.mikropolis.pl/actigraph

odpowiedzi (0)

skomentuj