ExpressIlustrowany.pl - aktualności Łódź, wiadomości Łódź

Menu
Jedz zdrowo z Olgą Chaińską. Postaw na regularne posiłki -...

Izabela Mortas

2018-02-16 08:18

2018-02-17 10:03

2 Komentarze
Dodaj komentarz

Jedz zdrowo z Olgą Chaińską. Postaw na regularne posiłki - to klucz do zdrowej sylwetki

Izabela Mortas

2018-02-16 08:18

Regularne jedzenie to klucz do zdrowej sylwetki. Posiłki o stałych porach pozwalają zachować dobry wygląd i samopoczucie. Co jeszcze? Przybliża nasz ekspert Olga Chaińska, dietetyk i trener personalny.
Olga Chaińska (40 lat), dietetyczka i trenerka, sama pilnuje, by posiłki zjadać regularnie. Olga Chaińska (40 lat), dietetyczka i trenerka, sama pilnuje, by posiłki zjadać regularnie.

Olga Chaińska (40 lat), dietetyczka i trenerka, sama pilnuje, by posiłki zjadać regularnie. (© archiwum)

Często, niestety, spotykamy się z mylnym przekonaniem, że aby być szczupłym, najlepiej jeść mało i dwa posiłki wystarczą. Jeżeli organizm przyzwyczai się do takiego trybu, to po pewnym czasie nie sygnalizuje głodu. I wtedy pojawia się myśl: „jeżeli nie czujemy głodu, to po co jeść?”. Tymczasem im dłuższa przerwa między posiłkami, tym gorzej dla nas. - W momencie kiedy nasz organizm przez długi czas nie otrzymuje energii w postaci posiłku, dostaje sygnał ostrzegawczy: „zbliża się głodówka, należy zmagazynować zapas tłuszczu na później”. Gromadzi wówczas zapasy energii w postaci tłuszczu. Kiedy natomiast dostarczamy mu energii o regularnych porach, wykorzystuje tę energię na bieżąco - mówi Olga Chaińska.

Jedząc regularnie, sprawiamy także, że składniki pokarmowe są łatwiej przyswajalne i lepiej wykorzystywane. Dlatego nie trzeba zmniejszać dziennej kaloryczności, tylko rozłożyć ją na większą liczbę posiłków, spożywanych regularnie.

Należy pamiętać o stabilnym poziomie cukru we krwi, który sprzyja lepszemu samopoczuciu. Natomiast głodówki powodują długotrwałe jego spadki - stąd uczucie zmęczenia, rozdrażnienia, problemy z koncentracją. - Najbardziej niebezpieczne jest rzucanie się na jedzenie po kliku godzinnym niejedzeniu. Załóżmy, że rano przed wyjściem do pracy zjadamy śniadanie, a później w pracy jesteśmy tak zajęci obowiązkami, że albo nie mamy czasu na jedzenie, albo po prostu nie odczuwamy głodu. Podczas powrotu do domu, poziom cukru mamy na tyle niski, że zjemy wszystko, co nam wpadnie w rękę, bo organizm będzie się domagał energii - wyjaśnia Olga.



Jak pokazują badania, co piąty Polak rezygnuje z codziennego śniadania, a co czwarty nie ma miejsca w swoim jadłospisie na nawet 3 posiłki. Jedzenie często, ale w mniejszych ilościach pozwala w większym stopniu zapanować nad uczuciem głodu.

- Każdy powinien dostosować liczbę zjadanych posiłków do własnych możliwości, jednak nie powinno być to mniej niż 4 posiłki w ciągu dnia, zjadane w odstępach około 4-4,5 godziny. Każdy dzień należy rozpoczynać od śniadania. Jest to bezwzględnie najważniejszy posiłek w ciągu dnia, który powinien dostarczać około 25-30 procent dziennej racji pokarmowej. Należy również pamiętać, by zjadać je najpóźniej 40 minut od momentu wstania z łóżka. Taki początek dnia pozwala uruchomić poprawnie metabolizm i sprawić, że nie będziemy czuli potrzeby podjadania w ciągu dnia - podkreśla Olga.

Kolejnym posiłkiem powinno być drugie śniadanie, dostarczające około 10-15 procent energii, następnie obiad - około 30-35 proc. energii, w przypadku 5 posiłków podwieczorek - 10 procent energii oraz na koniec dnia lekka kolacja - około 20 proc. dziennego zapotrzebowania energetycznego. Wieczorem organizm spowalnia swoją pracę i trawienie też jest wolniejsze, dlatego produkty spożywane na kolację powinny być lekkie, by organizm strawił je przed snem.




POLECAMY RÓWNIEŻ:

Studniówki 2018. Zobacz najpiękniejsze dziewczyny





QUIZ. Czy dostałbyś się do Policji? Oto prawdziwe pytania z testu MultiSelect

Osoby o tych imionach zdradzają częściej. Twoje imię znalazło się na liście?

Top 10 restauracji w Kielcach według portalu TripAdvisor [ZDJĘCIA]

O włos od śmierci na przejazdach kolejowych [ZOBACZ NAGRANIA]

Takich Kielc już nie ma. Zostały na fotografiach [DUŻO ZDJĘĆ]

Najpiękniejsze świętokrzyskie sportsmentki [ZDJĘCIA]


Czytaj treści premium w Expressie Ilustrowanym Plus

Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

Komentarze

(2)
Sortuj komentarze: zwiń wszystkie wątki najnowsze najstarsze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się

-

+2 / -2

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

ewa33 (gość)  •

Ja mam aplikacje, która mi przypomina o regularnosci posiłków. Jak nie mam czasu pilnować palników to wrzucam jedzenie do parowaru, który zakupiłam niedawno w philipiaku. Dziś zrobiłam rybkę z warzywami i ryżem, ale smak w ogóle inny bajeczny, taki delikatny. Kurczak tez tak mięciutki, że się w ustach rozpływa.

odpowiedzi (0)

skomentuj

Om om om

+3 / -5

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

on (gość)  •

I w kółko jak mantrę powtarzają to samo jedz 3, 6 albo 9 posiłków dziennie - i ciągle wysoki poziom cukru a potem spadki i napady głodu. Ale wiadomo - nie ma co się bać - cukrzyce się leczy więc zawsze można przypisać insulinę.

odpowiedzi (0)

skomentuj