ExpressIlustrowany.pl - aktualności Łódź, wiadomości Łódź

Menu
Jedz zdrowo z Olgą Chaińską. Suplementy diety stosuj z...

Izabela Mortas

2018-02-24 10:38

2018-02-24 10:41

1 Komentarz
Dodaj komentarz

Jedz zdrowo z Olgą Chaińską. Suplementy diety stosuj z głową. Jak to zrobić?

Izabela Mortas

2018-02-24 10:38

Suplementacja witamin w pewnym wieku i przy wysiłku fizycznym bywa czasem konieczna dla zachowania zdrowia. Jak robić to z głową? Podpowiada Olga Chaińska, nasz dietetyk i trener personalny, właścicielka klubu Expert Fitness w Kielcach.
Olga Chaińska, dietetyczka i trenerka, podpowiada, jak mądrze korzystać z suplementów Olga Chaińska, dietetyczka i trenerka, podpowiada, jak mądrze korzystać z suplementów

Olga Chaińska, dietetyczka i trenerka, podpowiada, jak mądrze korzystać z suplementów (© archiwum)

Przede wszystkim, aby suplement faktycznie wspomagał nasz organizm, musimy pamiętać o zbilansowanej diecie, a nie o zamianie diety na suplementy. I tu od razu przykład błędnej suplementacji na podstawie tabletek pomagających w pozbyciu się nadmiaru wody. - Podstawowymi przyczynami nadmiaru wody mogą być zaburzona równowaga hormonalna związana z cyklem menstruacyjnym, ciążą lub przyjmowaniem hormonalnych środków antykoncepcyjnych, nieodpowiednia dieta lub zbyt mała dawka aktywności fizycznej w ciągu dnia. Jeśli nie pijemy przynajmniej 0,33 mililitra na kilogram masy ciała, to pozbawiamy się naturalnej regulacji płynów w organizmie na rzecz tabletek, które mają działanie moczopędne, zazwyczaj są na bazie ziół, które spokojnie można zastąpić naturalnymi mieszankami. Należy też pamiętać, że większość suplementów zakupionych w aptece jest utwardzana, przez co, niestety, ich wchłanialność będzie znikoma - mówi Olga Chaińska.

Mimo to suplementować warto. - Minimalne dzienne normy składników odżywczych zalecane w różnych państwach są dla naszego zdrowia zdecydowanie za niskie. Jakość produktów, które spożywamy, znacząco spadła. To sprawia, że w pożywieniu często nie dostarczamy tylu witamin i minerałów, ile nasz organizm potrzebuje - wyjaśnia Olga.

Zdarzyć się może i tak, że niedobory w organizmie występują nadal, mimo suplementacji, na przykład kobieta suplementująca wapń nadal cierpi na utratę mineralnej gęstości kości. Dlaczego? - Większość ludzi nie bierze wystarczającej ilości wapnia, aby uzupełnić naturalne straty w procesie starzenia. Należy również pamiętać, że utrata gęstości kości nie jest powiązana tylko z niedoborem wapnia, ale również z niedoborem wielu innych środków odżywczych, włącznie z magnezem i witaminą D3. Aby wapń pomógł w utrzymaniu zdrowych kości, potrzebne są adekwatne ilości witaminy D3, cynku, magnezu, manganu i innych środków odżywczych, aby wapń i fosfor mogły być wbudowywane do kości. Poza tym wiele form wapnia nie jest dobrze absorbowanych - przybliża ekspert.

Suplementy powinny być uzupełnieniem diety, ale nie zastępować ją. Dlatego należy je kupować, mając już zrobione badania, ustalony plan żywienia. Dopiero po przeanalizowaniu składu diety, między innymi jej kaloryczności, ilości dostarczanego białka, węglowodanów i tłuszczów, można przejść do kupna odpowiednich preparatów.

Zadbaj o stawy

O stawy należy zacząć dbać już w młodości, tym bardziej gdy prowadzi się mało aktywny tryb życia i ma się nadwagę. Suplementy na stawy to tylko jeden z elementów dbania o ich dobry stan. Ważne są także zdrowa dieta, aktywność fizyczna oraz utrzymywanie prawidłowej wagi. Aby dłużej mieć zdrowe stawy, warto sięgnąć po suplementy z glutaminą, chondroityną, siarką oraz kolagenem. Bardzo wskazane są również tran oraz kwas hialuronowy.


POLECAMY RÓWNIEŻ:

Poznaj i zastosuj w swojej diecie 25 zasad zdrowego żywienia




Te domowe aktywności pomogą Ci szybko spalić kalorie!

Zdrowy kręgosłup - oto ćwiczenia, które pomogą. Wypróbuj!

Naturalne afrodyzjaki dla kobiet i mężczyzn, które na pewno masz w swojej kuchni [ZDJĘCIA]

Te witaminy i mikroelementy wzmocnią twój organizm [ZDJĘCIA]

Nie chcesz zachorować na raka? Oto 6 najważniejszych zasad diety

Lista domowych czynności, które poprawiają zdrowie i urodę



Czytaj treści premium w Expressie Ilustrowanym Plus

Nielimitowany dostęp do wszystkich treści, bez inwazyjnych reklam.

Komentarze

(1)
Sortuj komentarze: zwiń wszystkie wątki najnowsze najstarsze

Dodajesz jako: Gość

Ilość znaków do wpisania:

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin forum

zaloguj się

dieta - nie ma co czekać

+2 / -2

Autor komentarza nie dodał zdjęcia

Ania (gość)  •

Ja mogę powiedzieć, że nie czekałam do wiosny i już wprowadziłam dietę w swoim trybie życia. Jem 5 posiłków, ćwiczę, chodzę na siłkę. Do posiłków dodaję colon slim, chcę je trochę urozaicać. Zobaczymy jak to będzie..

odpowiedzi (0)

skomentuj