ExpressIlustrowany.pl - aktualności Łódź, wiadomości Łódź

Menu
Kobieta aktywna po 50-tce

Artykuł Partnera

2018-12-28 00:00

2017-12-28 13:24

Kobieta aktywna po 50-tce

Artykuł Partnera

2018-12-28 00:00

Kiedy patrzymy wstecz na nasze babcie i prababcie wydaje nam się, że mając 50 lat były już zasuszonymi staruszkami, które ledwie ciągnęły się noga za nogą. Było to spowodowane niedoborem pożywienia, ciężkimi warunkami życia, a także ciężko męczącą wielogodzinna praca. Obecnie mamy zapewnione bardzo komfortowe warunki by żyć i być zdrowymi jak najdłużej. Dziś 50-tka to stara 40-tka, a kobieta może cieszyć się aktywnością tak długo jak tylko chce. Musi tylko uważać, na osteoporozę.
Kobieta aktywna po 50-tce                           Kobieta aktywna po 50-tce

Czym jest osteoporoza?


Kiedy ciało się starzeje, kości ulegają demineralizacji, przez co tkanka kostka ulega rozrzedzeniu, a całość staje się krucha i bardzo podatna na złamania. Osteoporoza częściej dotyka kobiety niż mężczyzn, a jest to związane ze zmianą poziomu hormonów w okresie menopauzy. Choroba ta okrada kości, a jej objawy nie są widoczne aż do pierwszego złamania. Wtedy lekarz jest dopiero w stanie zobaczyć co dzieje się w środku. Przed pojawieniem się pierwszych objawów dobrze jest wykonać badanie densytometrii, czyli zagęszczenia kości, które pomoże zdiagnozować pierwsze stadia choroby. Leczenie samego złamania, kiedy już występuje zrzeszotnienie jest utrudnione, a o kolejne urazy już bardzo łatwo. Choroba okrada nie tylko z kośćca, ale i z aktywności fizycznej.

Osteoporoza kojarzy się głównie ze złamaniem kości rąk i nóg i utrudnionych ich zrastaniem, jednak u wielu osób dotyczy przede wszystkim kręgosłupa. Atakuje odcinek piersiowo-lędźwiowy. Z wiekiem cały układ kostny traci na wadze, co jest zupełnie naturalne, jednak kiedy występują osteoporoza kręgi i kości stają się wyjątkowo kruche a kręgosłup nie jest w stanie unieść ciężaru własnego ciała. Z początku pojawiają się napadowe bóle oraz dyskomfort przy siadaniu i wstawaniu. Ruchy staja się bardzo ograniczone i nawet lekki wysiłek fizyczny może powodować ból. Złamania krawędzi kręgu często przechodzi się niemal bezobjawowo, natomiast kiedy już złamań jest dużo a sam kręgosłup traci symetrię może być zbyt późno na ratowanie sytuacji. Kiedy kręgi są już tak uszkodzone, że gna się pod własnym ciężarem, następuje deformacja klatki piersiowej. W zaawansowanym stadium pojawia się tak zwany „wdowi garb”. Kobieta jest skulona a jej klatka piersiowa lekko zapadnięta. Pochylenie zwiększa się wraz z wiekiem.
Czytaj także: Ratuj swoje zdrowie. Czym jest osteoporoza?

Dbaj o siebie jak najwcześniej


Wszystko to brzmi strasznie i wiele kobiet na świecie, niestety, musi się z tym zmagać. Na szczęście obecni żyjemy w czasach, kiedy można sobie pomóc zanim nastąpią nieodwracalne zmiany w szkielecie. Osteoporoza u kobiet pojawia się częściej w związku z niedoborem hormonów, a to dlatego, że w okresie menopauzy wygasa czynność jajników, które do tej pory produkowały estrogen, Hormon ten ma ochronny wpływ na tkankę kostną, a kiedy go brakuje zaczynają się problemy.

Ponieważ menopauza rozpoczyna się zazwyczaj po 45 roku życia, należy już wtedy zacząć przygotowywać się do dbania o swoje kości by przeciwdziałać osteoporozie. Przede wszystkim najważniejsza jest tu dieta, która zapewni nam odpowiednią ilość wapnia i składników, które pomagają go przyswajać – jak witamina D3. Wapń występuje w wielu produktach spożywczych zarówno roślinnych jak i odzwierzęcych. Jego przyswajalność bywa jednak różna, szczególnie, że mamy tendencje do zbytniego zakwaszania organizmu, co prowadzi do obniżenia jego wchłaniania. Wapń wchłania się przy udziale witamy D, która jest naturalnie produkowana przez nasz organizm w kontakcie ze słońcem, ale też jest cennym składnikiem nabiału. W warzywach wapń spotykamy w dużej ilości w warzywach strączkowych, kapuście, brokułach, ale także w orzechach i migdałach. Warto więc wprowadzić ich więcej do naszej diety, szczególnie, że wapń to też bardzo ważny minerał w pracy naszego serca. Dodatkowo może sprawdzić się przyjmowanie preparatów wapniowych jak np. Calperos.

Ruch i aktywność


W profilaktyce osteoporozy ważna jest dieta ale aby zachować sprawność fizyczna trzeba o nią dodatkowo zadbać. Nasz kręgosłup złożony jest z kości, które potrzebują wapnia, ale cały szkielet utrzymywany jest przecież przez mięśnie. Niećwiczone zanikają, co prowadzi do osłabienia organizmu, wad postawy a także dolegliwości bólowych. W Azji rozpowszechniona jest gimnastyka dla seniorów. Lekkie ćwiczenia rozciągające nie tylko pomagają wzmacniać mięśnie, ale też dzięki technikom oddychania dotleniają wszystkie komórki organizmu. Nie musisz od razu kończyć maratonu, ale joga, lekki aerobik czy nawet basen parę razy w tygodniu pomoże zachować sprawność znacznie dłużej. Pomyśl o swoim organizmie jak o dobrze funkcjonującej maszynie, która potrzebuje paliwa i rozruchu by efektywnie i długo działać.