ExpressIlustrowany.pl - aktualności Łódź, wiadomości Łódź

Menu
Wakacje na luzie, czyli lato bez gazów i wzdęć

Artykuł Partnera

2017-06-23 00:00

2018-01-04 10:03

Wakacje na luzie, czyli lato bez gazów i wzdęć

Artykuł Partnera

2017-06-23 00:00

Piękna pogoda, towarzystwo bliskich nam osób i pyszne jedzenie to dla większości z nas synonimy letnich wakacji. Aby jednak nic nie zepsuło beztroskiego odpoczynku – musimy dopilnować, aby to pyszne jedzenie było równie zdrowe i zjadane w odpowiednich porcjach. W innym wypadku czekają nas: uczucie pełności, wzdęcia i gazy, które skutecznie zepsują nam (i nie tylko!) samopoczucie. Co jeść, a czego zdecydowanie nie jeść, by nasz brzuch dobrze się czuł?
Wakacje na luzie, czyli lato bez gazów i wzdęć Wakacje na luzie, czyli lato bez gazów i wzdęć

Skąd się biorą gazy?

Powstawanie gazów w jelitach jest zjawiskiem naturalnym, choć tzw. „puszczanie bąków” należy zdecydowanie do kategorii zjawisk nie do przyjęcia w towarzystwie. Ludzki organizm produkuje w ciągu doby nawet 750 g gazów, które najczęściej są efektem ubocznym trawienia (powstają na skutek wytwarzania zbyt dużych ilości dwutlenku węgla). Jeżeli dodatkowo jemy łapczywie (oprócz jedzenia połykając również powietrze) i niezdrowo (przede wszystkim zbyt tłusto), popijając posiłki gazowanymi napojami – może nam się odbijać, przelewać w brzuchu, wzmagamy również produkcję gazów i skazujemy własny organizm na walkę ze wzdęciami. Gazy swój nieprzyjemny zapach zawdzięczają procesom fermentacji, do których dochodzi w jelitach – im posiłek bardziej obfity i ciężkostrawny, tym fermentacja wolniejsza i… wonniejsza. Istnieją całe grupy produktów, których spożywanie sprzyja zwiększonej produkcji gazów i wzdęciom. Jeżeli w tej chwili przyszło nam do głowy, by po prostu je wyeliminować z diety – czym prędzej pozbądźmy się tej myśli. W większości są to bowiem zdrowe pokarmy, takie jak np. owoce i warzywa, których brak w codziennym menu mógłby skutkować niedoborami istotnych substancji odżywczych, witamin i minerałów. Warto oczywiście dowiedzieć się jak przyrządzać poszczególne produkty, by zminimalizować ilość gazów, które powstaną po ich spożyciu. Możemy również okresowo zrezygnować z ich jedzenia – wówczas, gdy wzdęcia mogłyby nam popsuć humor i zabawę, np. podczas urlopu nad morzem, czy przed ważną imprezą, na której chcemy świetnie wyglądać i dobrze się czuć.

Rozprawiamy się ze wzdęciami i gazami

Musimy mieć świadomość, że wstrzymywanie gazów jest niezdrowe, zwłaszcza gdy dokuczają nam częste wzdęcia. Zamiast więc walczyć z nimi, kiedy już się pojawią – postawmy na profilaktykę. Jedzmy regularnie i zdrowo, zrezygnujmy z używek (alkoholu, papierosów i słodyczy), uprawiajmy regularnie sport, a w szczególnych sytuacjach – zrezygnujmy z produktów, które powodują ból brzucha i wzdęcia. Na wzdęty brzuch może również pomóc lek na wzdęcia. Pamiętajmy jednak, że jeśli uciążliwe objawy nie znikają mimo zmiany nawyków żywieniowych i przyjętego leku na wzdęcia i gazy – skonsultujmy się z internistą lub gastrologiem, którzy wykluczą ewentualne poważne choroby. Więcej informacji znajdziesz w poradniku o objawach i potencjalnych >> przyczynach skurczowych bólów brzucha, gazów, wzdęć, oraz towarzyszących im skurczach jelit.

Wzdęciowe pewniaki

Istnieje grupa produktów, po spożyciu których wzdęcia mamy prawie pewne. Jakie to produkty? I dlaczego wzdymają?

Rośliny strączkowe, np. groch i fasola – w nasionach roślin strączkowych, bogatych w białko roślinne, występują galaktocukry, które nie są trawione w żołądku, a ich rozkład następuje dopiero w jelitach i towarzyszy mu właśnie wytwarzanie gazów; wzdymające działanie fasoli można nieco zmniejszyć przyrządzając ją w odpowiedni sposób (namaczamy fasolę w zimnej wodzie przez kilka godzin, następnie odlewamy wodę i zalewamy fasolę wrzątkiem, a podczas gotowania doprawiamy ją np. majerankiem i kminkiem);
Kalafior, brokuły, kapusta i brukselka – zawierają m.in. rafinozę, cukier, którego trawienie trwa dłużej;
Jabłka, śliwki, gruszki, czereśnie i winogrona – m.in. w tych owocach znajduje się sorbitol, czyli naturalny cukier, który jest tylko częściowo absorbowany i metabolizowany przez organizm, reszta sorbitolu fermentuje w jelicie grubym i może powodować wzdęcia;
Mleko krowie – w mleku znajduje się laktoza (cukier), do trawienia której potrzebna jest laktaza (enzym); niedobory tej drugiej powodują problemy z trawieniem laktozy, a to z kolei skutkuje pojawieniem się problemów trawiennych objawiających się bólami brzucha, nadprodukcją gazów i wzdęciami; osoby z nietolerancją laktozy powinny zastąpić mleko krowie mlekiem bez laktozy, np. mlekiem kozim lub roślinnym;
Pieczywo – chleb to drożdże lub zakwas (czasami jedno i drugie), mąka (z glutenem, który może być różnie tolerowany) oraz spora ilość… powietrza;
Tłuste potrawy – wszystko, co smażymy staje się od razu trudniejsze do strawienia, a im dłużej trwa trawienie – tym większa szansa na wzdęcia.

Wśród innych winowajców powstawania gazów w naszym układzie trawiennym należy wymienić: gumę do żucia (podczas żucia gumy połykamy znaczne ilości powietrza), papierosy (paląc papierosy bezwzględnie sobie szkodzimy, a dodatkowo – połykamy powietrze), gazowane napoje (ogromne ilości gazów zawartych w tych napojach w większości wydostają się górą, ale część z nich schodzi do niższych części układu pokarmowego powodując wzdęcia), a także… zamiłowanie do rozmów podczas posiłków (jedzenie i mówienia równocześnie wiąże się z połykaniem dodatkowych porcji powietrza).

Uwaga! Powyższa porada jest jedynie sugestią i nie może zastąpić wizyty u specjalisty. Pamiętaj, że w przypadku problemów ze zdrowiem należy bezwzględnie skonsultować się z lekarzem!