Przystanki będą miały po trzy kondygnacje. Perony na nowych przystankach będą na głębokości: na Polesiu – ok. 21 m, na Śródmieściu – ok. 16 m. Na poszczególne kondygnacje będzie można dostać się schodami ruchomymi, windami i schodami tradycyjnymi, stałymi. Przystanki zostaną wykonane metodą ścian szczelinowych, która polega na wykonaniu w pierwszej kolejności ścian obiektów podziemnych, następnie górnego stropu lub rozpór, a potem kolejno wykonanie niżej położonych elementów obiektu.
W ten sam sposób wykonane zostaną: komora rozgałęźna pomiędzy ul. Włókniarzy a ul. Kasprzaka, komora odgałęźna (startowa) pomiędzy ul. Stolarską a ul. Odolanowską, komora demontażowa wraz z odcinkiem rozbudowywanej głowicy zachodniej stacji Łódź Fabryczna pomiędzy ul. Kilińskiego a ul. Sienkiewicza.
Na przystanku Łódź Śródmieście na najwyższym poziomie będą sklepy i punkty usługowe i handlowe. Konstrukcja zajmie całą przestrzeń pomiędzy ul. Zachodnią, a Wólczańską, będzie przeszklona, a na ścianach zewnętrznych zaprojektowano specjalne donice z roślinami zielonymi. Przy przystanku, na ul. Zielonej będzie przystanek autobusowo-tramwajowy MPK, nie będzie za to możliwości przejazdu ul. Zieloną między ul. Zachodnią a Wólczańską dla aut osobowych.
Przystanek Łódź Polesie znajdzie się u zbiegu ul. Ogrodowej i Karskiego. Będzie miał dwa wyjścia, jedno w stronę Manufaktury (elewacja będzie stylizowana na fabryczną cegłę), a drugie w stronę ul. Mielczarskiego. Przy tym przystanku ma powstać też piętrowy parking naziemny.
Przystanki powinny być gotowe razem z całą inwestycją kolejową obejmującą budowę tunelu. Obecny harmonogram umieszczona na stronie internetowej PKP PLK przewiduje, że inwestycja zakończy się na koniec 2021 r. Wykonawcą projektu i robót budowlanych jest Konsorcjum w składzie: Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. (lider) oraz „ENERGOPOL – SZCZECIN” S.A. Wartość projektu to 1 434 417 385,13 zł netto. (unijne dofinansowanie wynosi 1 219 254 777,16 zł).
Pociągi będą mogły jeździć w tunelu z prędkością do 100 km/godz.
Budowa tunelu pod Łodzią wkrótce się rozpocznie. Na miejscu są już maszyny borujące TBM o przekroju kołowym. Na odcinku ul. Odolanowska – Łódź Fabryczna drążony tunel będzie miał średnicę 12,7 m, zaś na odcinakach od ul. Stolarskiej do linii kolejowej nr 15 będą drążone tunele o średnicy 8,5 m. Drążenie tunelu i montaż obudowy są zmechanizowane. Dzięki tej metodzie ograniczona zostanie ingerencja w „żywą” tkankę miejską i zminimalizowane kolizje z miejską infrastrukturą (sieci energetyczne, ciepłownicze, gazowe, wodne itp.). W najgłębszym miejscu tunel będzie przebiegał 25 metrów pod powierzchnią gruntu, a tempo jego drążenia to ok. 10 metrów dziennie.
Tunel pod miastem będzie miał długość ok. 7,5 km. Złożą się na niego:
1. Dwutorowy tunel o długości ok. 3 km od stacji Łódź Fabryczna, przez przystanki Łódź Śródmieście i Łódź Polesie do rejonu ulicy Odolanowskiej.
2. Cztery tunele jednotorowe o łącznej długości ok. 4,5 km, od komory rozjazdowej przy ulicy Włókniarzy do linii kolejowej nr 15 w kierunku Łódź Żabieniec i Łódź Kaliska.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Tak żyje "Biały Cygan" Bogdan Trojanek. Zna Viki Gabor, adoptował dziecko z klasztoru
- Skrzynecka przesadza z retuszem? Tak wymalowała się na wycieczkę. Jak w tym chodzić?
- Taka jest Roxie za kulisami "TzG". Prawda o jej zachowaniu wyszła na jaw [WIDEO]
- Jakie wykształcenie ma Jolanta Kwaśniewska? Będziecie zaskoczeni!