Prace na odcinku środkowym i południowym są wykonane w około 90 procentach. Budimeks, realizujący fragment inwestycji ograniczony węzłami Łódź-Górna (wcześniejsza nazwa: Romanów) i Tuszyn, przed kilkoma tygodniami rozpoczął budowę ostatniej łącznicy węzła Tuszyn. To łącznica, którą, jadąc autostradą z północy, zjeżdżać się będzie na drogę krajową nr 1 w kierunku Tuszyna. Decyzja o budowie tego „ślimaka” zapadła już po rozpoczęciu realizacji całej inwestycji.
Budowany odcinek A1 ma klasę techniczną A, co oznacza, że może przenosić ruch pojazdów o nacisku na oś do 11,5 tony. To m.in. dzięki zastosowaniu nawierzchni betonowej na ciągu głównym, a na wiaduktach i łącznicach - masy bitumicznej typu SMA, będącej najbardziej odpornym na zniszczenia i deformacje ze wszystkich istniejących rodzajów asfaltu.
Tuszyn przez kilka lat walczył o możliwość zjazdu z autostrady w tym miejscu, w obawie przed wzmożonym ruchem na DK1, generowanym przez centra logistyczne, które powstać mają w rejonie węzła - bez dodatkowej łącznicy tiry jadące z północy musiałyby opuszczać autostradę wcześniej i zmierzać do magazynów „jedynką” przez Tuszyn. Budowa łącznicy Gdańsk-Tuszyn ma potrwać do końca maja.
W nowym rozwiązaniu nie uwzględniono relacji odwrotnej: wjazdu na A1 od strony Tuszyna w kierunku Gdańska. To połączenie ma zapewnić rondo na drodze krajowej nr 91, między węzłem Tuszyn i Srockiem, które planuje się zbudować przy okazji modernizacji DK91. Jadące od strony Tuszyna (a raczej magazynów) ciężarówki zawracałyby na tym rondzie i wjeżdżały na autostradę łącznicą Srock-Gdańsk.
W przyszłym tygodniu mają skończyć się spowodowane robotami na węźle Tuszyn utrudnienia na wjeździe z DK1 na tzw. starą A1 w kierunku Piotrkowa Trybunalskiego, gdzie obecnie w obie strony jeździ się połową jezdni.
Tylko na północnym fragmencie powstającej autostrady, w rejonie Strykowa, nie wszędzie leży jeszcze betonowa nawierzchnia głównego ciągu trasy. Między węzłami Brzeziny i Tuszyn wykonawcy układają już tylko nawierzchnię asfaltową, która przewidziana jest na wiaduktach i łącznicach węzłów.
Ponadto na całym budowanym odcinku A1 trwa humusowanie skarp i nasadzenia roślinności, malowanie oznakowania poziomego i montaż znaków pionowych, ustawiane są bariery energochłonne, ekrany akustyczne i ogrodzenia zabezpieczające przed wtargnięciem dzikich zwierząt na trasę. Dobiegają końca prace na przejściach dla zwierząt, wkrótce mają zacząć się nasadzenia m.in. na tym największym, górnym przejściu w rejonie Głuchowa.
Przejezdne są już natomiast wszystkie wiadukty umożliwiające bezkolizyjne krzyżowanie się z autostradą dróg o mniejszym znaczeniu.
Na autostradzie 101 w stanie Oregon powstał gigantyczny lej krasowy
Czytaj także w Expressie Ilustrowanym:
ŻYCZENIA URODZINOWE. KRÓTKIE, ŚMIESZNE ŻYCZENIA URODZINOWE SMS
KIEDY WYPŁATY 500 ZŁ NA DZIECKO? KIEDY PIENIĄDZE 500 PLUS?
PREZENTY NA KOMUNIĘ 2016 CO KUPIĆ DZIECKU NA KOMUNIĘ
SKARPETKI ZŁUSZCZAJĄCE [GDZIE KUPIĆ, CENA, OPINIE]
Życzenia urodzinowe, krótkie życzenia na urodziny
WIERSZYKI NA URODZINY, ŻYCZENIA URODZINOWE, SMSY URODZINOWE [KRÓTKIE]
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Plotki, sensacje i ciekawostki z życia gwiazd - czytaj dalej na ShowNews.pl
- Hit! Pokazali taniec Radwańskiej i jej koleżanek. Tak balowała na weselu znajomych
- Widzowie dopatrują się romansu w TzG! Drobne gesty zdradzają wszystko
- Od sutenerki i żony gangstera do celebrytki. Tak Kaźmierska pięła się na szczyt
- Padliśmy, gdy zobaczyliśmy z bliska stopy Heleny Vondrackovej! Ten widok poraża