Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Łódź: Tunel powstanie z opóźnieniem. Nie ma kto wzmocnić fundamentów ŁDK

Jacek Zemła
Jacek Zemła
Od falstartu zaczęły się przygotowania do budowy drugiego tunelu kolejowego pod Łodzią - tego, którym pojechać mają koleje dużych prędkości w kierunku Centralnego Portu Komunikacyjnego z jednej strony, a Wrocławia i Poznania z drugiej. Rozpisany jesienią przetarg na wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, co jest niezbędne aby móc drążyć w jego sąsiedztwie tunel, został unieważniony.

Od falstartu zaczęły się przygotowania do budowy drugiego tunelu kolejowego pod Łodzią - tego, którym pojechać mają koleje dużych prędkości w kierunku Centralnego Portu Komunikacyjnego z jednej strony, a Wrocławia i Poznania z drugiej. Rozpisany jesienią przetarg na wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, co jest niezbędne aby móc drążyć w jego sąsiedztwie tunel, został unieważniony. Powodem był brak oferentów, którzy podjęliby się tej dość skomplikowanej operacji. Przetarg ogłosiła spółka Centralny Port Komunikacyjny, która odpowiada nie tylko za budowę ogromnego lotniska w Baranowie pomiędzy Łodzią i Warszawą, ale także za doprowadzenie do niego linii kolejowych ze wszystkich rejonów Polski, nazywanych szprychami.

Tunel dla Kolei Dużych Prędkości

Pierwszą z tych linii ma być szybka kolej łącząca z lotniskiem i dalej z Warszawą Wrocław, Poznań i Łódź. Linia tam ma przejść przez Łódź czterokilometrowym tunelem, zupełnie niezależnym od tego budowanego obecnie pomiędzy Łodzią Kaliską, Łodzią Żabieńcem i dworcem Łódź Fabryczna. To ma być inny tunel, zarezerwowany tylko dla Kolei Dużych Prędkości, który zostanie poprowadzony od Łodzi Fabrycznej w kierunku Retkini i przebiegającej tam obecnie linii kolejowej w kierunku Pabianic. Nie będzie w nim żadnych pośrednich przystanków. Właśnie temu, aby rozpocząć jego budowę ma służyć wzmocnienie fundamentów Łódzkiego Domu Kultury, pod którym tunel ten przebiegnie. Uznano, że wiekowy budynek mógłby nie wytrzymać wiercenia pod nim tunelu.

Czy pociągi pojadą w 2027 roku?

Nie wiadomo na razie kiedy zostanie ogłoszony kolejny przetarg na wykonanie prac pod ŁDK-iem i czy warunki zamówienia zostaną zmienione. Wiadomo natomiast, że fiasko postępowania trwającego od października może znacząco wpłynąć na opóźnienie całej inwestycji, która miała wystartować w tym roku, a w roku 2027 planowano uruchomienie pierwszych szybkich pociągów do CPK. Do tego czasu miał powstać tunel, zupełnie nowe linie kolejowe, stacja w Brzezinach i cały układ torowy na terenie samego lotniska wraz z nowoczesnym terminalem dla pasażerów. Podróż z Łodzi do CPK, według planów, zajmie pół godziny, a do stolicy ok. 45 minut.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Najlepsze atrakcje Krakowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na expressilustrowany.pl Express Ilustrowany